Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Se zahájením lázeňské sezóny se Karlovy Vary opět zaplňují. Ubývá však klientů z Ruska

První květnový víkend odstartovaly Karlovy Vary, jako první západočeské lázně, letošní lázeňskou sezónu. Tu město očekává s velkým napětím. Letos počítá s nižším přílivem tradiční lázeňské klientely, která do města jezdí na dlouhodobé lázeňské pobyty a tvoří ji převážně ruští turisté. Velké naděje vkládá vedení města do možnosti, že bude brzy zapsáno na Seznam světového dědictví UNESCO.

Nejdůležitější část klientely, která stráví v Karlových Varech nejvíce nocí, tvoří dlouhodobě turisté z Ruska. „Právě lázeňští dlouhodobí hosté, podporují celý chod lázní a kdyby jich začalo rapidně ubývat, omezil by se celý provoz,“ vysvětluje mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál. Právě u této skupiny ale zaznamenali v loňském roce propad. „Poprvé jsme úpadek zaregistrovali před čtyřmi lety, když začala ukrajinská krize. Na pár let se situace zdála být lepší, ale od loňského roku zažíváme menší propad,“ říká Kopál. Dnes už nejsou hotely naplněny ruskou klientelou tak, jak bývaly. Rusové dávají v posledních dvou letech přednost zájezdům k moři. Upřednostňují například Turecko nebo Egypt.

Letecky z Číny 

Letošní lázeňská sezóna je pro Karlovy Vary již 662. v pořadí. Podle některých obyvatel, zanechal ale každoroční příliv turistů na městě své následky. „Před třiceti lety bylo ve městě spoustu obytných domu. Teď už to tak není. Tím, že se po revoluci zvýšila ekonomická atraktivita, vymizelo bydlení a některé domy byly přestavěny na hotely nebo apartmány,“ stěžuje si postarší návštěvník Varů, který ale nechtěl uvádět své jméno. Jinak to ale vidí Pavlína Valouchová (23), která z Karlových Varů pochází. „Můj tatínek má restauraci na Kolonádě, takže je to pro nás a celkově pro město jedině dobře. Navíc konkrétně Kolonáda je místem pouze pro turisty. Takže je pravda, že turistů je ve Varech hodně, ale bez nich by město těžko fungovalo,“ myslí si Valouchová.

Do Karlových Varů nyní míří stále více návštěvníků z asijských zemí, především z Číny. Zatímco před šesti lety přijelo do města ročně jen asi tisíc turistů z Asie, dnes jich je desetkrát více. „Je to trend posledních pár let. Proběhlo několik propagačních akcí a napomohlo tomu i to, že v předloňském roce posílily letecké linky mezi Českem a Čínou,“ vysvětluje Kopál. Tito turisté sice stráví ve městě jen několik nocí, i tak ale využívají nabízenou lázeňskou infrastrukturu. Zkouší ozdravovací koupele nebo ochutnávají léčivé prameny.

Nebýt jako Český Krumlov

Nejpočetnější skupinou návštěvníků města jsou ale nadále Češi. „Dříve cestovali takzvaně na křížek. Čerpali předepsanou léčbu placenou pojišt´ovnou. Když se ale změnil zákon a lázeňská péče už nebyla hrazena v takovém měřítku, tento zájem se snížil. Lidé se ale časem naučili jezdit jako samoplátci,“ vysvětluje Kopál.

Podle Českého statistického úřadu za rok 2018 přijelo celkem do Karlových Varů o 9 % klientů více než v roce 2017. Průměrná délka pobytu v ubytovacích zařízeních se ale snížila na 5,6 dne. Zvýšit zájem u turistů by mohl napomoci i fakt, že se město uchází o zapsání na Seznam světového dědictví UNESCO. „Doufáme, že letošní rok je poslední, kdy vystupujeme jako kandidáti, a že v červnu příštího roku budeme jako jedna z položek UNESCO,“ popisuje naděje města Kopál. Tento krok by mohl mít v budoucnu znatelný vliv na příliv návštěvníků. „Přemýšlíme, jak udělat tak, aby nás nepostihlo to samé, co Český Krumlov. Jezdí k nim turisté na den, proženou se městem s průvodcem a zas odjedou. Tyto klienty vítáme, ale nejsou naší hlavní skupinou,“ dodává.


Anna Lacinnikova
Anna Lacinnikova
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Studuji zaměření Autorská žurnalistika a v Generaci 20 působím třetí semestr. Ve volném čase ráda čtu a sleduji akční filmy od Marvel Studios.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.