Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Rothmayerova vila: na první pohled pouze strohá a nudná stavba. Pokoj architekta je však bohémský

Příběh jednoho domu a jedné rodiny je název stálé výstavy v domově architekta Otto Rothmayera. Funkcionalistická vila v pražských Střešovicích odkrývá život českého architekta, jeho rodiny a díky zachovalému interiéru navozuje atmosféru třicátých let dvacátého století.

Při prvním pohledu vila připomíná pouhou krabici s holými zdmi a bez jakýchkoli dekorací. To je ostatně znamení funkcionalistické architektury – vše musí mít svůj účel, co je navíc, je zbytečné. Otto Rothmayer i přes to, že se podílel například na modernizaci Pražského hradu, neměl moc peněz. Musel proto zvolit dům menší, levnější a funkční, v tehdy ještě neobydlených Střešovicích. Akorát tak pro jednoho člověka.

Kuchyně Rothmayerových. Zdroj: Michal Zajíček

Stát musela do roka

Návrh na vilu získal Rothmayer od svého učitele a mentora, významného slovinského architekta Josipa Plečnika, a v roce 1928 začal stavět. Musel ji ale dokončit rychle, během jednoho roku. V roce 1930 se totiž oženil s textilní výtvarnicí Boženou Hornekovou, a o dva roky později se Rothmayerovým narodil jediný syn Jan. „Dům má pouze čtyři malé místnosti včetně kuchyně. S původně pohodlné vily pro jednoho se tak rázem stalo těsné tři plus jedna,” sděluje průvodkyně, Magdaléna Varanová.

Rothmayer musel šetřit místem kde se dalo, a jako vyučený truhlář zhotovil do svého domu užitečný a účelný nábytek. Malá předsíň v prvním patře, ze které se vchází do ostatních pokojů, je plná úložných prostorů. Věci se dají schovat do zdí i do stropu, malé stolky se dají sklopit. Psací stoly v pracovnách lze posouvat na liště po zdi podle dopadu světla a umyvadla v koupelnách jsou nízko, aby se zde lépe vylévaly kýble s vodou.

Sklo místo rohlíků

Bohémský pokoj architekta. Zdroj: Michal Zajíček

Funkcionalistické vybavení vily však neznamená jen účelný nábytek, holé zdi a neútulný prostor. Rothmayer a jeho žena byli oba tvůrčími osobnostmi a každý se v zařizování domu projevoval jinak. Své ložnice měli manželé oddělené. Pokoj Boženy Rothmayerové je uspořádaný a organizovaný, plný deček a jiných textilních materiálů. „Paní Božena byla emancipovaná žena, uspořádala například výstavu kalhot s názvem Civilizovaná žena,“ říká Varanová. Rothmayerová zastávala ve své době revoluční názor, že žena může nosit kalhoty k jakékoli příležitosti a záleží pouze na materiálu.

Pokoj jejího manžela je naopak bohémský a plný dekorací. Různé sošky, kamenné předměty a skleněné objekty jsou naskládány všude po stole a v komodách. Otto Rothmayer se jednu dobu věnoval sklářským výstavám a tento materiál ho velmi oslovil. Zahrada u domu je díky tomu posetá skleněnými instalacemi „Otto Rothmayer řekl jednou své ženě, že jde pro rohlíky. Nevrátil se však za předpokládaných 30 minut, ale za dva týdny s plnou náručí skleněných objektů místo rohlíků,“ doplňuje Varanová.

Dům je zachován ve stejné podobě, v jaké byl před lety postaven. „Syn Jan nechtěl vilu prodat do soukromých rukou, záleželo mu na tom, aby se z domu stal památník díla jeho otce a úzkostlivě vilu opatroval,” sděluje Varanová. V roce 2010 vilu odkoupilo Muzeum hlavního města Prahy a uspořádalo v ní stálou exhibici věnovanou architektovi. Ve stejném roce však Jan Rothmayer umírá a na obnově vily se tak podílí svými vzpomínka pouze jeho žena.


Kristýna Pátková
Kristýna Pátková
Na Vyšší odborné škole publicistiky studuji druhým rokem. V redakci Generace20 jsem první semestr a píši v kulturní rubrice. Kromě psaní patří mezi mé zájmy také čtení, hlavně klasické literatury, výtvarné umění a hudba.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.