Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Román Mafie v České televizi varuje před privatizací veřejnoprávních médií

Bývalý tiskový mluvčí a novinář Martin Švehla se ve svém prvním románu vydal do prostředí, které dobře zná. Kniha Mafie v České televizi aneb Jak zprivatizovat ČT nabízí detailní popis mediálního a politického prostředí. Zajímavý příběh je sice smyšlený, ale opírá se o fakta a reálné prostředí televize. Bohužel často až příliš popisně a zdlouhavě.

Možnost privatizace České televize není až taková nepředstavitelná fikce, jak by se mohlo zdát. Stále častěji o ní mluví politici, tuto možnost rád zmiňuje i prezident Miloš Zeman. O to větší může být čtenářské očekávání, jak průběh privatizace televize románově pojme Martin Švehla. Autor, který dříve působil právě v České televizi nejprve na pozici ekonomického redaktora, později jako obchodní ředitel. Příběh díky tomu v mnohém odráží televizní realitu; souběžně s příběhem čtenář získává i zajímavé informace ze světa médií a politiky. To ale samo o sobě nestačí.

Mediální hra

Děj knihy se točí okolo novináře Martina Vobořila z reportážní firmy Okoun. Ten natočil reportáž o podvodech mediální agentury Medcom, jíž vlastní Theodor Suk, kvůli čemuž jde Sukova společnost k soudu. Touto zápletkou Švehla svůj román otevírá. Poté se rozjíždí hlavní část, která je trochu návodem jak udělat změny ve vedení televize i v jejím programu. Autor postupně rozebírá, jak Theodor Suk dosazuje do politiky lidi, kteří budou privatizaci prosazovat nebo jak šíří vlnu negativních komentářů na internetu vůči ČT. Stačí posadit za počítač správné lidi, takzvané „trolly“ a ti rozjedou kritickou kampaň. Vytvářejí rozruch a negativní debaty na sociálních sítích, což dostává televizi pod velký tlak.

Románová Wikipedie

Švehla v knize pracuje s řadou profesních odborných termínů. Ty sice čtenáři hned vysvětluje, ale právě to textu škodí. Například když zdlouhavě a nepříliš záživně popisuje to, jak funguje televize nebo co jeRada České televize. Text často nelogicky skáče od jedné situace ke druhé. V příběhu figuruje velké množství postav, nejčastěji v roli loutek v privatizační hře velkého magnáta. Ani to čtenář neocení. Švehla totiž u každé postavy vysvětluje, co daná osoba dělá, jaké má názory, příběh se rozmělňuje a mění se v nepřehledný guláš jmen.

Pokud chce člověk nahlédnout do toho, jak to asi může fungovat za zavřenými dveřmi televize, kniha jej nezklame. Napínavý a strhující příběh at´ ale nečeká. Svými popisnými a vysvětlovacími pasážemi román spíše připomíná úryvky z odborné práce. Chybí dokonce i konečné rozuzlení. Švehla jen nastíní situaci a nechá ji vypustit do prostoru. Čtenáři tak vzkazuje: domysli si to po svém.


Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková
V Generaci 20 působím třetí semestr. Přispívala jsem do rubrik kultura a lifestyle, poté jsem vedla sportovní rubriku a nyní zahraniční. Ráda čtu, hlavně prózu, at´ už novodobou nebo tu starší. Ve volném čase hraji divadlo nebo chodím do kina. Kromě toho se věnuji studiu cizích jazyků, především francouzštině.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.