Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Režisér opery Macbeth sní o obraze války s posekanými hlavami

V nadcházející sezoně 2014/15 uvede Národní divadlo dvanáct operních premiér. Jednou z nich bude i Verdiho Macbeth na motivy stejnojmenného dramatu Wiliama Shakespeara. Režie se ujme Slovák Martin Čičvák, jenž se chce snažit o maximální akční charakter této hry. „Mého Macbetha si představuji jako velký obraz války, kde jsou samé posekané hlavy,“ svérázně uvedl zamýšlenou podobu díla, které se objeví na scéně příští rok v červnu.

Tým Opery Národního divadla na tiskové konferenci. Zdroj: Adéla Valentová

Tým Opery Národního divadla na tiskové konferenci. Zdroj: Adéla Valentová

„Naším cílem je, abychom operní scénu rozšířili o více titulů,“ uvedla ředitelka Opery Národního divadla a Státní Opery Silvia Hroncová, která upozornila, že v minulé sezoně byly premiéry pouze čtyři.

Úvodní premiérou bude v Národním divadle 9. a 10. října opera Zdeňka Fibicha Pád Arkuna. „To, co nás přivádí do současnosti, jsou intimní vztahy mezi hlavními postavami Darguna a Helgy. Dargun vidí, že slepě následoval svou cestu, při které obětoval to nejcennější, co měl, což je láska,“ řekl režisér Jiří Heřman ve videu představujícím záměr představení .

V Národním divadle bude také poprvé uveden 26. a 29. března Boris Godunov. „Já neříkám, že mi je Borise líto a nechci, aby vám ho bylo líto, ale chtěla bych se ho zeptat na spoustu věcí – o čem přemýšlí, když je sám, zdali se dokáže vyrovnat se svým hříchem. Chtěla bych si s ním sednout nad kávou nebo pálenkou a zeptat se ho na tyto otázky,“ svěřila se ve videu režisérka tohoto díla Linda Keprtová.

Další premiérou v Národním divadle bude Janáčkova opera Z mrtvého domu, kterou bude režírovat Daniel Špinar. V roli Filky Morozova se představí Slovák Štefan Margita, který je široké veřejnosti znám jako moderátor bývalého pořadu Hogo Fogo.

V nadcházející sezoně se také celkem devětkrát uskuteční vzdělávací cyklus pro děti Opera nás baví pod vedením operní pěvkyně a pedagožky Jiřiny Markové-Krystlíkové, který se bude věnovat dílům slavných autorů, např. Richarda Strausse. „Budoucnost je v dětech,“ říká o projektu Marková.

Jak velký zájem o premiéry bude, je však otázkou. Tým Opery Národního divadla totiž nemá dostačující přehled o typu diváka, který na představení chodí. „Provedli jsme první výzkum z kterého máme dílčí výsledky, ty jsou však nedostatečné,“ řekl umělecký šéf Petr Kofroň.

Podle výzkumů je plno lidí, kteří pravidelně chodí do divadel a do Národního divadla přijdou jen jednou za rok. „Z toho usuzuji, že jsou to divadelní diváci, kteří si cíleně vybírají představení v Národním divadle. Podle mě neexistují operní diváci,“ myslí si Kofroň.

Operní premiéry navíc nejsou uskutečněné v systémech bloků, jak tomu bývá u světových scén, ale jsou hrány jednou až dvakrát za měsíc. „Změna není jednoduchá, nedá se udělat ze dne na den. Samozřejmě náročnější tituly by bylo lepší udělat v blocích. Zatím jsme neuvažovali, že bychom v krátkém horizontu přešli na blokový systém, to by vyžadovalo přípravu v obrovském předstihu. Předpokládám, že to nebude téma příštích třech sezon,“ řekl šéf PR a marketingu opery Juraj Gerbery.

Další operní premiéry

 Název opery  Kdy  Kde  Režisér
 Salome  23. a 26. října  Státní opera  Mariusz Treliňski
 Nová země  12. prosince  Národní divadlo  Miroslav Bambušek
 Antiformalistický jarmark a Orango  18. prosince  Nová scéna  Sláva Daubnerová
 Mefistofeles  22. a 24. ledna  Státní opera  Ivan Krejčí
 Kouzelná flétna  5. a 7. února  Stavoské divadlo  Vladimír Morávek
 Jeníček a Mařenka  23. a 24. dubna  Státní opera  Matěj Forman
 Rudá Marie  30. dubna  Nová scéna  Viktorie Čermáková
 Z mrtvého domu  14. a 16. května  Národní divadlo  Daniel Špinar
 Filoktétés  23. května  Národní divadlo  Jiří Nekvasil

X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.