Režisér opery Macbeth sní o obraze války s posekanými hlavami
„Naším cílem je, abychom operní scénu rozšířili o více titulů,“ uvedla ředitelka Opery Národního divadla a Státní Opery Silvia Hroncová, která upozornila, že v minulé sezoně byly premiéry pouze čtyři.
Úvodní premiérou bude v Národním divadle 9. a 10. října opera Zdeňka Fibicha Pád Arkuna. „To, co nás přivádí do současnosti, jsou intimní vztahy mezi hlavními postavami Darguna a Helgy. Dargun vidí, že slepě následoval svou cestu, při které obětoval to nejcennější, co měl, což je láska,“ řekl režisér Jiří Heřman ve videu představujícím záměr představení .
V Národním divadle bude také poprvé uveden 26. a 29. března Boris Godunov. „Já neříkám, že mi je Borise líto a nechci, aby vám ho bylo líto, ale chtěla bych se ho zeptat na spoustu věcí – o čem přemýšlí, když je sám, zdali se dokáže vyrovnat se svým hříchem. Chtěla bych si s ním sednout nad kávou nebo pálenkou a zeptat se ho na tyto otázky,“ svěřila se ve videu režisérka tohoto díla Linda Keprtová.
Další premiérou v Národním divadle bude Janáčkova opera Z mrtvého domu, kterou bude režírovat Daniel Špinar. V roli Filky Morozova se představí Slovák Štefan Margita, který je široké veřejnosti znám jako moderátor bývalého pořadu Hogo Fogo.
V nadcházející sezoně se také celkem devětkrát uskuteční vzdělávací cyklus pro děti Opera nás baví pod vedením operní pěvkyně a pedagožky Jiřiny Markové-Krystlíkové, který se bude věnovat dílům slavných autorů, např. Richarda Strausse. „Budoucnost je v dětech,“ říká o projektu Marková.
Jak velký zájem o premiéry bude, je však otázkou. Tým Opery Národního divadla totiž nemá dostačující přehled o typu diváka, který na představení chodí. „Provedli jsme první výzkum z kterého máme dílčí výsledky, ty jsou však nedostatečné,“ řekl umělecký šéf Petr Kofroň.
Podle výzkumů je plno lidí, kteří pravidelně chodí do divadel a do Národního divadla přijdou jen jednou za rok. „Z toho usuzuji, že jsou to divadelní diváci, kteří si cíleně vybírají představení v Národním divadle. Podle mě neexistují operní diváci,“ myslí si Kofroň.
Operní premiéry navíc nejsou uskutečněné v systémech bloků, jak tomu bývá u světových scén, ale jsou hrány jednou až dvakrát za měsíc. „Změna není jednoduchá, nedá se udělat ze dne na den. Samozřejmě náročnější tituly by bylo lepší udělat v blocích. Zatím jsme neuvažovali, že bychom v krátkém horizontu přešli na blokový systém, to by vyžadovalo přípravu v obrovském předstihu. Předpokládám, že to nebude téma příštích třech sezon,“ řekl šéf PR a marketingu opery Juraj Gerbery.
Další operní premiéry
Název opery | Kdy | Kde | Režisér |
Salome | 23. a 26. října | Státní opera | Mariusz Treliňski |
Nová země | 12. prosince | Národní divadlo | Miroslav Bambušek |
Antiformalistický jarmark a Orango | 18. prosince | Nová scéna | Sláva Daubnerová |
Mefistofeles | 22. a 24. ledna | Státní opera | Ivan Krejčí |
Kouzelná flétna | 5. a 7. února | Stavoské divadlo | Vladimír Morávek |
Jeníček a Mařenka | 23. a 24. dubna | Státní opera | Matěj Forman |
Rudá Marie | 30. dubna | Nová scéna | Viktorie Čermáková |
Z mrtvého domu | 14. a 16. května | Národní divadlo | Daniel Špinar |
Filoktétés | 23. května | Národní divadlo | Jiří Nekvasil |