Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Recenze: Počátek – Chytrý thriller ze snové reality

Jeden z nejočekávanějších filmů roku. Sci-fi desetiletí.. Hvězdně obsazený snímek s obřím rozpočtem, který je na plátně vidět do posledního centu. Superlativy se v souvislosti s Počátkem před jeho premiérou rozhodně nešetřilo. Dostál však film vysokým nárokům? Nabídl skutečně originální podívanou?

Christopher Nolan je režisérské eso, které se již po sedmi natočených celovečerních filmech může směle řadit k těm největším velikánům svého řemesla. Velké holywoodské blockbustery, vydělávající stamiliony dolarů (Batman začíná, Temný rytíř) prokládá menšími autorskými projekty, jež svými originálními náměty (Memento, Dokonalý trik) zdaleka převyšují současnou americkou tvorbu. Na Nolanově straně tak stojí jak spokojení (a především platící) diváci, tak přívětiví recenzenti.

Každý jeho film je dychtivě očekáván. Po extrémně úspěšném Temném rytíři (tržby převyšující jednu miliardu dolarů, Oscar za vedlejší roli pro zesnulého Heatha Ledgera) přichází Počátek, v Nolanově hlavě již přes deset let ležící film, který je nabitý trikovými snovými sekvencemi a je právě jedním z jeho vysněných námětů. Zvěsti, že studio Warner Bros., které film distribuuje, nechalo Nolanovi volnou ruku (a takřka neomezené finanční prostředky) výměnou za natočení třetího dílu nové série o Batmanovi, teď ponechme stranou.

Přehnané a velikášské zacházení s nelimitovanými možnostmi a prostředky, díky kterým si již mnoho dobrých režisérů vylámalo na svých chráněných projektech zuby (viz Peter Jackson a jeho verze King Konga), se u Nolana naštěstí neprojevilo. Nebudu dále napínat, neb to dnes není potřeba – Počátek je jednoduše jedním z filmových prozatímních vrcholů roku 2010 a tento rozmáchlý thriller o kradení myšlenek a tajemství ze snů obětí stojí za to vidět v kině.

Film začíná ve velkém stylu, kdy jsme vrženi přímo doprostřed jedné kriminální akce, která se, až jak později zjistíme, odehrávala ve snu jedné postavy, resp. ve snu ve snu. Jakkoli to může znít na první poslech zmatečně a složitě, Nolan si dává záležet, aby všechny základní aspekty snových prostředí, ve kterých se postavy takřka celý film pohybují, byly dostatečně a důkladně vysvětleny. Možná až moc důkladně – přes hodinu skoro stopadesátiminutového filmu (!) se vlastně víceméně „jen“ představuje svět podvědomí.

Představování však běžně vypadá tak, že se ve snech dělají takové věci, jako jsou třeba rošády a vteřinové „přestavby“ celých budov. Nezřídka se stane, že domy na sebe dosedají střechami, najednou ze země vyvstane most a nabídne tak novou cestu úniku atd. Triky ani jednou neselžou a celé pasáže s budováním snů klidně sledujete s otevřenou pusou dokořán po několik minut.

Druhá, akční a již plně dějová půlka však upoutá ještě daleko více – zcela záměrně však nechci psát nic o ději, jelikož jeho pomalé odhalování, sledování drobných detailů, které se za pár minut prokážou jako dějově hnací prvky, je to nejcennější, co může Počátek nabídnout. Ideální by bylo o filmu opravdu nic nevědět a jít jako na „tu sci-fi s DiCapriem, která vypadá jako Matrix“ (přinejhorším by měl plně dostačovat trailer). Vypíchnu snad jen to, že se ke konci film odehrává současně na pěti různých místech – „snových podlažích“, a přesto jsou děj a motivace postav přehledné. Výtahovou bitku ve stavu beztíže, která možná není revoluční v akčním žánru, z hlavy jen tak nepustíte.

Technickým aspektům toho nelze moc vytýkat – Nolan se obklopil osvědčeným tvůrčím týmem (hudební skladatel Hans Zimmer, kameraman Wally Pfister, střihač Lee Smith), s kterým již dříve spolupracoval a na výsledku je to vidět – souhra je bezchybná a nabízí to nejlepší, co můžete momentálně v kině vidět. Vybočují snad jen opět zvukové efekty – šelestění netopýřích křídel měl Batman začíná, nepříjemný řezavý tón Temný rytíř, Počátek sice výrazný motiv nemá, přesto skoro pod každou scénu slyšíte nějaký vzdálený zvuk, který vyznění scény vždy spolehlivě umocní. Zdánlivá maličkost, která však přidává ve výsledku další cenné body.

Herecké obsazení je prvotřídní, byt´ kromě Leonarda DiCapria ostatní herci příliš prostoru nemají. Ten po nedávném Prokletém ostrovu znovu hraje muže zdeptaného psychickými problémy a opět je to poloha, která mu sedí. DiCapriův podíl na scénáři a připsání emocionálních scén má na jeho výkonu nemalou (pozitivní!) váhu. Každou a každou další rolí dokazuje, že dokáže zahrát cokoli a že v něm roste jedna z největších hereckých persón Hollywoodu.

Verdikt

Vysněný film režiséra Christophera Nolana, který v sobě obsahuje vyvážený podíl hollywoodské zábavy a originálního námětu. Spolehlivě zaujme po celé dvě a půl hodiny stopáže a skýtá mnoho prostoru k dalším zhlédnutím. Nebýt pár drobných zaváhání a nelogičností ve vnitřní logice snových světů, Počátek by dosáhl na plné hodnocení. I tak ale momentálně v kinech lepší film nenajdete…

Hodnocení: 9/10

USA / Velká Británie, 2010, 148 min
Režie: Christopher Nolan