Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Proč máme v červenci vlastně dva dny volno

Slavnostní týden je za námi a dva dny volna s ním. Náš magazín ale zajímalo, jaké má mladá generace povědomí o svátcích, který je zasvěcen pátý a šestý červencový den. A aby studentstvo mělo představu, proč bylo v úterý a ve středu volno, je tu krátké vysvětlení významu právě proběhlých státních svátků.

Cyril a Metoděj společným snažením nakonec přeložili do hlaholice i Bibli. / Zdroj: www.christwallpaper.net

„ Čeho se týkaly proběhlé sváteční dny? No tak šestý červenec je ve znamení upálení Jana Husa, ale proč se slaví i pátý červenec, to opravdu netuším,“ říká studentka Technické univerzity v Liberci Andrea, která raději nechtěla zveřejnit své příjmení.

Toto je jeden zářný příklad za všechny, protože datum 6.7.1415 je v hlavách mladých lidí celkem jasně spojováno s upálením mistra Jana Husa v Kostnici, kde chtěl hájit své názory na reformu církve. V podstatě všichni dotazovaní se nakonec dovtípili správného výsledku, ale proč se slaví i pátý červenec, je většině záhadou.

Pravda o pátém červenci

„ A nebude to ten Cyril a Metoděj,“ nejistě odpovídá student ČVUT v Praze Libor Voplakal. A jsou to opravdu oni. Zmiňovaný svátek se totiž týká příchodu Cyrila a Metoděje na území Velké Moravy, kam přišli na přání knížete Rostislava roku 863. Tito rodní bratři z řecké Soluně  se zřekli světských postů a přestože pocházeli z hodnostářské rodiny, stali se prostými mnichy.

Dá se říci, že na Moravě položili základy slovanského Pravoslaví. Zmiňovaný kníže Rostislav chtěl šířit křesťanskou víru v jazyce, kterému by zdejší národy rozuměly a postavil se tak proti latinským kněžím, již trvali na tom, že bohoslužby v Moravské říši musí být kázány pouze v latinském nebo řeckém jazyce.

Cyril tedy sestavil písmena pro slovanský jazyk a vzniklé písmo bylo nazýváno hlaholicí. Přeložil do něj například části Písma svatého, všechny obřadní knihy, části Bible, liturgii svatého Basila a Jana Zlatoústého a další významné bohoslužby.

Ze strany velkomoravského panovníka i slovanského lidu se setkali s kladnou odezvou, a proto se jejich mise na Moravě dá považovat za velice úspěšnou. Osobním příkladem křesťanského života, smýšlením a používáním srozumitelného slovanského jazyka při bohoslužbách si získali podporu lidu v přijetí křesťanství.

Po Cyrilově smrti pokračoval Metoděj se svými učedníky v misijní práci na Moravě. Dokonce strávil dva roky v žaláři, a když byl na rozkaz papežského stolce propuštěn, dále s láskou šířil křesťanskou víru.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.