Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Překladatel knihy Harry Potter a prokleté dítě: Čtení je sice svižné, ale člověk musí znát reálie

Nový díl s názvem Harry Potter a prokleté dítě vyvolal nekonečné fronty na půlnočních předprodejích. Kniha se téměř okamžitě stala bestsellerem, a to i přesto, že pokračování slavné ságy nenapsala původní autorka J. K. Rowlingová, ale britský scenárista Jack Thorne. Podle překladatele Petra Eliáše se jedná o rychlé a svižné čtení, které však vyžaduje znalost reálií ze světa čar a kouzel.

Na novém příběhu divadelní hry se podíleli autorka námětu J. K. Rowlingová, divadelní režisér John Tiffany a filmový scénárista Jack Thorne, jenž následně i hru formou scénáře napsal. Překladatel knihy Petr Eliáš tvrdí, že fanoušci již dlouho hladoví po novém příběhu ze světa Harryho Pottera. „Je to téměř po deseti letech první původní příběh, v němž se znovu setkají se starými známými postavami,“ dodává.

Slavná trojice Harry Potter, Ron Weasley a Hermiona Grangerová se sice dostává do pozadí, zato se hlavními hrdiny stávají jejich děti. Nejmladší syn Pottera, Albus, se potýká s rodinným dědictvím čar a kouzel, o které nestojí a jednoduché to nemá ani syn záporáka Draca Malfoye, Scorpius. Podle Eliáše není odklon od beletrie na škodu. Scénář vytváří rychlé a svižné čtení, které však nedoporučuje těm, kteří o potterovské sérii nic neví. Upozorňuje na to, že jako úvod do Harryho Pottera tahle kniha nefunguje příliš dobře a počítá se zde se znalostí reálií a zákonitostí.

Prokleté dítě se odehrává o devatenáct let později po posledním dílu Relikvie smrti. „Všechno, co vám nějakým způsobem připomene dětství, je krásné. V novém příběhu nechybí to, co jsem na Potterovi měla nejradši – magický svět čar a kouzel, neochvějná síla přátelství a lásky, poselství, že dobro vždy zvítězí nad zlem,“ popisuje recenzentka pro internetové knihkupectví Martinus.cz Jana Benešová (23). Podotýká ale, že by nebylo na škodu, kdyby Rowlingová s novým dobrodružstvím z bradavické školy ještě pár let počkala: „O to větší by pak ta nostalgie byla,“ dodává.

Nejprodávanější scénář všech dob

I přes jiný literární útvar si čarodějnický příběh své fanoušky udržel. V půlnočních předprodejích z pátku na sobotu 24. září se na Václavském náměstí v Praze tvořily před knihkupectvím fronty. „Mohu prozradit, že jen během víkendu po vydání přesáhly prodeje 20 000 kusů,“ sděluje PR manažerka společnosti Albatros Media Veronika Sonnková.

Titul se stal bestsellerem hned v den vydání a Sonnková podotýká, že jde světově i v tuzemsku o nejprodávanější a nejúspěšnější divadelní scénář všech dob. Je to ale právě známý příběh, na kterém velké prodeje stojí. Divadelní hry vycházejí v knižní formě běžně, ale podle čtenářky Andrey Salayové (25) nejsou tak populární. „Každý si určitě někdy přečetl jedno Shakespearovo dílo, takže formátově se nejedná o nic neslýchaného. Neočekávané je to ale pro fanoušky Harryho Pottera,“ vysvětluje.

Čtenářka Salayová je zvyklá číst divadelní hry, takže byla připravená na scénář se vším všudy. Příkladem je menší opisnost, rozsah a prostor pro vývoj postav. „Je otázka, jak by kniha vypadala, kdyby ji napsala Rowlingová a byla by v románové podobě. Možná bych se dočkala příběhu, který by byl rozsáhlejší a zajímavější,“ popisuje. Podle recenzentky Benešové je důležité pozorně sledovat časovou linku, aby čtenáři nic neuteklo. „Čtení je dynamičtější a rychle odsýpá, na což nemusí být fanoušek Harryho Pottera zvyklý,“ vysvětluje. Nová kniha o Harrym Potterovi je tak jedinou možností, jak se u nás k příběhu dostat. Divadelní hra se totiž zatím hraje pouze v Británii.


Lenka Srolová
Lenka Srolová
Jsem studentkou druhého ročníku Vyšší odborné školy publicistiky a v Generaci 20 působím první semestr. Mimo psaní také ráda čtu, hraji na hudební nástroje, koukám na anime nebo trávím čas s přáteli.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.