Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Oscaři přichází o prestiž. Nezájem diváků ani facka nespasí

KOMENTÁŘ: Will Smith zneuctil Oscary. Namísto diskutování nad nejnudnějším udílením cen Akademie posledních let, se rozebírá emoční výbuch slavného herce. Dát facku moderátorovi a dvakrát ho sprostě seřvat je zkrátka přes čáru. Nezapomenutelný Smithův políček v přímém přenosu je tím jediným, kvůli čemu stojí jinak nezáživné udílení za zmínku. Stagnující sledovanosti nepomohla ani novinka v podobě směšného hlasování diváků.

Letošní 94. ceny americké Akademie filmového umění zastínil násilný akt Willa Smithe. Herec v přímém přenosu vrazil facku moderátorovi Chrisu Rockovi v návaznosti na trapný vtip o Smithově ženě, která trpí alopecií. Tedy nemocí způsobující vypadávání vlasů a ochlupení. Rozespalí diváci měli nejdříve dojem, že se jedná o sehranou scénku, jenže Smith vzápětí zkoprnělého komika sprostě seřval. Hulákání nadávek v živém přenosu bylo snad ještě horší než nerozvážný flákanec.

Půl hodiny po neurvalém excesu si Smith dokráčel pro svého prvního Oscara, a to za ztvárnění otce tenistek Williamsových ve filmu Král Richard: Zrození šampiónek. V děkovné řeči uplakaně žvatlal o ochranářství své rodiny a letmo se Akademii omluvil. „Snad mě příští rok pozvou znovu,“ podotkl rozhozený herec. Fyzické násilí na jevišti ovšem nebyl jediný přelomový moment, kterým se letošní ceny Akademie zapsaly do historie Hollywoodu.

Kostýmy jsou víc než masky

Stanice ABC se snažila zkrátit přenos ze čtyř hodin na tři, a to na úkor předání osmi Oscarů před živým přenosem. Tento krok byl pochybný, jelikož se kategorie krátkometrážních filmů, zvuku, střihu nebo masek rázem proměnily v ceny druhé třídy.

Zkrácení stopáže se produkci nepovedlo. Nejspíš kvůli špatnému plánování, nekonečným hudebním číslům a nespočtu reklam. Přenos měl necelých 220 minut a byl únavnější než v předešlých letech. Akademici chtěli oživit zájem veřejnosti vytvořením dvou diváckých kategorií.

Novinky dopadly tragikomicky

Na Twitteru proto nechali hlasovat o nejlepším diváckém hitu loňského roku a o nejlepších filmových momentech. V obou kategoriích zvítězil režisér Zack Snyder s akční scénou z Ligy spravedlnosti a filmem Armáda mrtvých. Výsledky ale nekorespondují s návštěvností kin, sledovaností na streamovacích službách ani ohlasy diváků na filmových databázích. Jednalo se tak o frašku. Na Twitteru zřejmě primárně hlasovala Snyderova fanouškovská základna, a filmař se tak mohl radovat ze svého prvního „oscarového úspěchu“.

Pospolitosti předávání nepomohl ani návrat k moderátorům, kteří měli slavnostní akci vtipně korigovat a usměrňovat děkovné řeči. Podruhé v historii uváděla pořad trojice. Výstupy hereček a komiček přenos spíše natahovaly, než oživovaly. Moderátorkám se alespoň nedal upřít kontroverzní humor, kterým probouzely otupělé diváky. Hned v úvodní řeči si vystřelily z favorita večera tím, že film Síla psa komentovaly jako nudu, kterou ani napotřetí nedokoukaly. Takto shodit snímek ověnčený dvanácti nominacemi bylo značně nevkusné.

Úpadek Oscarů trvá dál

Ceny Akademie odjakživa fungovaly jako reklama na Hollywood. Pozlacené sošky udávaly v minulém století směr, kterým se americký kinoprůmysl ubíral. Během posledních dvaceti let se lesk a sláva vytrácí. Akademie není schopná reagovat na moderní trendy a její snaha měnit zajeté postupy nevychází. Zrušila moderátory, přejmenovala cizojazyčnou sekci na mezinárodní a značně podpořila menšiny a ženy. Nic z toho však sledovanosti nepomohlo.

Loňský přenos z nádraží se ještě mohl vymluvit na covid a zavřená kina. I kvůli tomu se Oscar 2021 zapsal do historie s nejnižší sledovaností v dějinách. Pouhých 10,5 milionů diváků z minulého roku se letos podařilo navýšit na 15,3 milionu. To je stále druhý nejhorší výsledek. Časy, kdy sledovanost atakovala 58 milionů diváků jako v roce 1998, jsou dávno pryč.

Oscaři mohou být vděční, že žalostnou sledovanost a nudný přenos zastínilo emoční vzplanutí slavného herce. Pokud Akademie postoj k udílení cen razantně nezmění, bude „naděje“ na nějaký podobný exces jediným důvodem, proč sledovat předávání i příští rok.


Šimon Mitro
Šimon Mitro
Studuji třetí ročník na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze. Jsem nadšenec do filmů, seriálů, chytré elektroniky a turistiky. Zajímám se o českou politickou scénu. Chtěl bych se stát filmovým recenzentem nebo politickým komentátorem.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.