Nové adaptace disneyovských filmů táhnou hlavně devadesátkové děti. Chodí na ně z nostalgie
Do Česka vtrhly disneyovské animované filmy po pádu železné opony a v devadesátých letech tuzemské publikum zcela okouzlily. Především současné dvacátníky, kteří tehdy byli dětmi. „Na konci devadesátých let mi byly čtyři roky a doma jsme měli VHS přehrávač. Táta mi kupoval videokazety s disneyovkami a právě tehdy jsem si je zamilovala,“ vzpomíná Yana Tomaidu (24). Líbilo se jí, že ji vždy dokázaly pozitivně naladit, pobavit a rozesmát. Podobně to měla i studentka Tatiana Skoumalová (22). „Vždy mě dokázaly vtáhnout do svého pohádkového světa. Měla jsem chuť tančit a zpívat s nimi a také jsem to většinou dělala,“ popisuje Skoumalová. Disneyovské pohádky si pouští ráda dodnes.
V posledních letech uvedlo studio Disney do kin nové adaptace a mladí tak mají možnost své oblíbené filmy zhlédnout v modernější verzi. „Do kina mě přitáhla hlavně zvědavost a nostalgie. Je skvělé jít s kamarády na film, na kterém jsme vyrůstali,“ říká další fanynka disneyovek Eva Řeřichová (21). Mezi její oblíbené remaky patří Alenka v říši divů a Kráska a zvíře. „U Alenky mě nejvíce zaujala režie v podání Tima Burtona. U Krásky a zvířete mě oslovily herecké i pěvecké výkony a obsazení,“ vysvětluje Řeřichová. Podle ní je také v remaku postava zvířete mnohem děsivější než v původní verzi.
Star factor v každém remaku
V letošním roce vyšly v kinech hned tři remaky, a to Dumbo, Aladin a Lví král. Na podzim by se pak diváci měli dočkat i hrané verze příběhu o psech Lady a Trampovi. „Nejvíce se mi líbila nová adaptace Aladina. Fascinovalo mě prostředí. Také jsem se obávala, jak ztvární Will Smith postavu džina, ale dokázal mu vytvořit zcela nový obrázek. Ukázal se zábavnější a svěží,“ popisuje své dojmy Tomaidu. S kritikou mladých se ale setkal třeba snímek Lví král, který má na Česko-Slovenské filmové databázi vcelku pozitivní hodnocení 81 procent, tedy o devět procent víc než Aladin. Některým divákům vadilo, že všechny postavy byly ztvárněny pouze graficky. „Chápu, že se snažili udělat postavy co nejvíce podobné realitě, ale chyběla mi tam mimika a emoce. U animovaného filmu bychom měli být schopní rozpoznat emoce, i když vypneme zvuk. To se nepovedlo,“ myslí si Řeřichová.
Právě herecké obsazení v nových filmových adaptacích je tím, na čem Disney staví. Podle Pavla Koláře (31), který se věnuje filmovým podcastům, potřebuje každý z těchto remaků takzvaný star factor, tedy slavné herce, kteří stabilně přivádějí do kin tisíce až miliony diváků. „Při těch velkých rozpočtech, které se pohybují od sto sedmdesáti milionů až ke dvě stě šedesáti, je potřeba pojistit výsledek a velká jména do kina natáhnou víc diváků,“ vysvětluje Kolář. Právě džin v podání Willa Smithe je ideální příklad. Aladin sklidil průměrné reakce od kritiků, kterým vadilo neuvěřitelné stavění světa a nevýrazné postavy. Ale lidi se bavili a film v kinech vydělal přes miliardu dolarů. „Naopak se to ale nedá říct o filmu Dumbo, kde podobně silné jméno mezi herci nenajdete. Snímek stavěli pouze na režii Tima Burtona a jeho úspěchu s Alenkou v Říši divů,“ dodává Kolář.
Originál zůstává originálem
Seznam již natočených remaků studia Disney se má v nejbližších letech ještě rozšířit. Už příští rok by se diváci měli dočkat hrané verze Legendy o Mulan a v dalších letech studio slibuje třeba Cruellu, založenou na postavě z filmu 101 dalmatinů, nebo Malou mořskou vílu. Mezi zatím nepotvrzené možnosti pak patří Pinocchio, Sněhurka a sedm trpaslíků či Zvoník u Matky Boží. „Studio Disney přináší filmy, které lidé znají. Na poslední originální filmy, které Disney do kina přivedl, a teď rozumějme nezavedené značky a knižní adaptace,se moc lístků neprodávalo,“ říká Kolář třeba na adresu filmů V pasti času nebo Země zítřka. Naopak Lví král, Kráska a zvíře i Aladin vydělaly každý přes miliardu dolarů. „Rád bych věřil tomu, že do toho studio šlo s dobrým úmyslem přinést nové verze klasických příběhů nové generaci diváků, ale postupem času mi to celé přijde víc a víc jako sázka na jistotu a snadné peníze,“ hodnotí Kolář.
Současní dvacátníci, kteří na disneyovkách vyrostli, mají o svých favoritech jasno. Pochopení ale mají i pro novinky. „Originál bude vždycky originál. Starší animované filmy mají své kouzlo, časem ale přestanou být pro mládež dostatečně graficky dobré a nahradí je remaky,“ myslí si Skoumalová. Podle ní jsou nové verze nejen modernější, ale i vtipnější a tvůrci jim přidali drobná poselství navíc, která se v původních filmech nevyskytují.