Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Nefilmový návrat do Údolí včel

Vysoce hodnocená filmová pecka s Petrem Čepkem a Janem Kačerem. Kniha Vladimíra Körnera ze sedmdesátých let. A také divadelní hra, kterou nyní uvádí Strašnické divadlo. Všechny tři tyto kusy nesou společný název – Údolí včel. Tragický příběh o dvou rytířích, přátelích, kteří se dostanou do sváru kvůli asketickému, náboženskému životu hraničícím s fanatismem, a zoufalou touhou po svobodném, št´astném manželském životě, je stále zajímavým a přitažlivým tématem i dnes – a nejspíše proto došlo k této stejnojmenné jevištní adaptaci.

Jan Novotný a Jan Zadražil, foto: Strašnické divadlo

Údolí včel není nikterak složité dějově, ale zato náročné svým poselstvím, svým vyzněním. Vypráví o dvojici křižáků, náruživém křest´anovi Arminovi a jeho mladším příteli Ondřeji z Vlkova, který se k silně věřícím rytířům, napůl mnichům, přidal proti své vůli, na přání svého otce. Těžký život daleko od rodného domu však nezvládá, je ubíjen půsty a odříkáním, a zároveň i myšlenkou utéct a vrátit se do údolí včel, za otcem a macechou Lenorou, do které se zamiloval na první pohled. Onen vysněný únik z okovů řádu se Ondřejovi sice posléze podaří uskutečnit, je však Arminem zuřivě pronásledován – ten je totiž přesvědčen, že odpuštění a spásy je možno dosáhnout jedině a pouze v nebi, a jako posedlý chce Ondřejovi vlastně pomoct tím, že zničí vše, co jej táhne k pozemským statkům.

Jan Novotný, foto: Strašnické divadlo

Režisérka hry Eva Bergerová vidí Körnera jako autora, jehož jazyk je silně metaforický a imaginativní, obsahující ty nejzákladnější archetypy, potřeby a emoce, které jsou společné jak středověkým lidem, tak i těm současným. Jako třeba ona pomíjivá snaha dosáhnout štěstí, at´ už toho na zemi, nebo toho na nebesích – či spíše naše neschopnost ho docílit. Pražský soubor Company.cz tedy pojal Körnerův text poměrně svérázně: sice děj nikterak nemodernizuje, nezasazuje jej do současnosti, ale staví jej převážně na konfliktu dvou hlavních hrdinů, jejich životních postojů a záměrů, čímž však bohužel dochází k jistému zbanálnění ústředního tématu.

Příběh se odehrává v naprostém minimu kulis. Dominantní zde v tomto případě není nějaká monstrózní výprava, nýbrž herec, pouze tu a tam dramaticky osvětlen reflektory či doprovázen vhodně užitou hudbou Petra Piňose a Petra Komárka Soudka (která zaujme především využitím různých zvuků a ruchů), nebo mluveným slovem z reproduktorů. Prakticky téměř vše ostatní je ponecháno na fantazii diváka, diváka, který je vtažen do hry v momentech, kdy je postavami přímo oslovován, či zaskočen až nečekanou blízkostí herců, přebíhajících těsně před ním a nezvykle také pod ním. Scénografie Milana Davida je totiž nezvykle architektonicky rozvržená – diváci zde sedí na jevišti na skládacích židličkách, zatímco herci se „snaží“ v ratejně divadla, v prostorách prostě a jednoduše ohraničených stoly.

Ljuba Krbová a Jan Zadražil, foto: Strašnické divadlo

Ústřední trojici Armin – Ondřej – Lenora ztvárňují „ostřílení“ herci Jan Novotný, Jan Zadražil a Ljuba Krbová, každý z nich však pojímá svou roli zcela odlišně, než jak si můžeme pamatovat z filmové adaptace Františka Vláčila. Jan Novotný jakožto Armin se před našima očima skutečně stává mužem pevných názorů a zásad, mužem zbavených všech ideálů, který se snad proto tak nenormálně upíná k víře a v naději v království nebeské, mrazivě opakující své přesvědčení, že jenom bolestí se přibližujeme Bohu. Ondřej Jana Zadražila však připomíná spíše přihlouplého lehkomyslného kluka, bezelstné dítě, které na jednu stranu oddaně naslouchá Arminovi a přikyvuje na každé jeho slovo, a na druhou nesouhlasí s jeho dogmatickým stylem života a jeho extrémním vyznáním – čímž činí tuto postavu rozpolcenou a nejistou ve svém počínání. Také Ljuba Krbová dává zapomenout chladnou Lenoru Věry Galatíkové, její úloha těžce zkoušené ženy je představována jako něžná, cituplná a éterická víla, jediná Ondřejova naděje na obyčejný život. Hlavní figury doplňují kromě Jana Skopečka (Ondřejův otec a zároveň vypraveč, cynicky komentující příběh) už jen Kryštof Nohýnek s Jiřím Rackem, kteří představují všechny ostatní postavy doplňující děj, od kolegů křižáků až po Ondřejovy poddané. Opět záleží jen a jen na představivosti diváka, aby se s tím popasoval – ale vysloveně se v tomto případě nabízí otázka, zda to přece jenom není chyba inscenátorů, jelikož chvílemi je opravdu problém vyznat se v tom, koho vlastně zrovna teď hrají.

I přes drobné nedostatky je ovšem tato první divadelní úprava slavného románu Vladimíra Körnera vskutku povedeným dramatem oplývajícím silnými dialogy, a rozhodně by neměla uniknout pozornosti všech milovníků kultury – a to i přesto, že repertoár Company.cz, tak dramaturgicky originální a odvážný, zřejmě nepaří mezi ty masově nejvyhledávanější. A i přesto, že je Strašnické divadlo poměrně zákeřně ukryto na periferii Prahy 10 mezi bytovkami a hospodami.

Hrají: Jan Zadražil, Jan Novotný, Ljuba Krbová, Jan Skopeček, Kryštof Nohýnek, Jiří Racek

Dramaturgie: Kateřina Karasová

Scéna: Milan David

Kostýmy: Kateřina Hájková

Hudba: Petr Piňos a Petr Komárek Soudek

Režie: Eva Bergerová


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.