Návrhářka Podolská inspiruje mladé návrháře dodnes. Oceňují její preciznost a píli
Krejčovství se začala Hana Podolská věnovat už ve čtrnácti. O deset let později otevřela společně se svým manželem svůj první salon na Pankráci. V její dílně si nechávaly šít šaty slavné herečky i první dámy Československa, třeba Hana Benešová. „Podolská sázela na absolutní luxus a kvalitu zpracování. Natolik si věřila, že se nebála oslovovat ženy z té nejvyšší společnosti. S postupem času se stalo její jméno natolik věhlasné, že nechat si u ní ušít šaty, bylo považováno za prestiž,“ popisuje stylistka a módní redaktorka Klára Klempířová (48).
Střihy šatů, které lichotily zákaznicím
V módním salonu Hany Podolské se šily večerní šaty, dámské kostýmy, nebo i plavky a pyžama. Šaty od ní dokázaly zaujmout především tím, že odpovídaly postavě nositelky a přirozeně tak vyzdvihly její krásu. „Nebyly příliš honosné a zároveň dokázaly upoutat pozornost svou nenucenou elegancí,“ obdivuje studentka designu textilu a oděvu Emma Fačkovcová (21). Podle Klempířové byla Podolská velmi precizní ve výběru materiálu a v samotném zpracování oděvu. „Dokázala přizpůsobit střih postavám žen tak, aby to zákaznicím lichotilo,“ říká Klempířová.
Inspiraci pro své kolekce čerpala Podolská převážně v Paříži, kam pravidelně jezdila na módní přehlídky. Ty po vzoru Francie začala pořádat také v tehdejším Československu. „V první republice udávala trendy a její přehlídky byly velkolepé. Do nich pak zapojila první profesionální modelky v kombinaci se známými osobnostmi. Ty pak ve svých modelech brávala s sebou na dostihy nebo kolonády, kde je nechala se procházet a vyčkávala na nové zakázky,“ popisuje studentka oděvního návrhářství Martina Brandtlová (23).
Kvalita vítězí nad kvantitou
Podle Lucie Paslerové (21), která pracuje jako krejčová v obchodě Pietro Filipi, ale nepřinesla Podolská módě mnoho originálního. „Její tvorba byla hodně ovlivněná přehlídkami z Paříže. Z mého pohledu je více přínosné to, že vychovala generaci švadlen, které dbaly na kvalitně odvedenou práci,“ myslí si. Podobný názor má i módní konzultantka Klempířová. Podle ní byla Podolská spíše mistryní v oboru krejčovství než návrhářkou. „Jezdila do světa pro trendy. Tam se buď inspirovala, nebo i něco nakoupila, rozpárala, a předělala to u nás. Byla v tom ale velmi šikovná. Modely dokázala přenést na běžné ženy, které nemají míry modelek. Šaty, které nosily převážně ikony, upravovala a oblékla například i paní továrníkovou,“ popisuje Klempířová.
Podolská tak spíše než jako módní návrhářka, inspiruje mladé tvůrce v preciznosti a pečlivosti zpracování. „V dnešní době fast fashion je to něco k čemu se spoustu návrhářů vrací. Jednou bych chtěla mít svou udržitelnou značku, která se bude zakládat na principu kvality, ne kvantity, tak jako to bylo u Podolské,“ říká studentka Brandtlová.