Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Návrhářka Podolská inspiruje mladé návrháře dodnes. Oceňují její preciznost a píli

Pražský módní salon Hany Podolské se proslavil zejména v období první republiky. Její šaty nosily herečky jako Adina Mandlová nebo Lída Baarová. A studenty oděvního návrhářství Podolská inspiruje dodnes, hlavně svým podnikatelským duchem a precizností ve zpracování oděvů. Její modely můžete ještě dva měsíce vidět vystavené v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze.

Krejčovství se začala Hana Podolská věnovat už ve čtrnácti. O deset let později otevřela společně se svým manželem svůj první salon na Pankráci. V její dílně si nechávaly šít šaty slavné herečky i první dámy Československa, třeba Hana Benešová. „Podolská sázela na absolutní luxus a kvalitu zpracování. Natolik si věřila, že se nebála oslovovat ženy z té nejvyšší společnosti. S postupem času se stalo její jméno natolik věhlasné, že nechat si u ní ušít šaty, bylo považováno za prestiž,“ popisuje stylistka a módní redaktorka Klára Klempířová (48).

Střihy šatů, které lichotily zákaznicím

V módním salonu Hany Podolské se šily večerní šaty, dámské kostýmy, nebo i plavky a pyžama. Šaty od ní dokázaly zaujmout především tím, že odpovídaly postavě nositelky a přirozeně tak vyzdvihly její krásu. „Nebyly příliš honosné a zároveň dokázaly upoutat pozornost svou nenucenou elegancí,“ obdivuje studentka designu textilu a oděvu Emma Fačkovcová (21). Podle Klempířové byla Podolská velmi precizní ve výběru materiálu a v samotném zpracování oděvu. „Dokázala přizpůsobit střih postavám žen tak, aby to zákaznicím lichotilo,“ říká Klempířová.

Inspiraci pro své kolekce čerpala Podolská převážně v Paříži, kam pravidelně jezdila na módní přehlídky. Ty po vzoru Francie začala pořádat také v tehdejším Československu. „V první republice udávala trendy a její přehlídky byly velkolepé. Do nich pak zapojila první profesionální modelky v kombinaci se známými osobnostmi. Ty pak ve svých modelech brávala s sebou na dostihy nebo kolonády, kde je nechala se procházet a vyčkávala na nové zakázky,“ popisuje studentka oděvního návrhářství Martina Brandtlová (23). 

Kvalita vítězí nad kvantitou

Podle Lucie Paslerové (21), která pracuje jako krejčová v obchodě Pietro Filipi, ale nepřinesla Podolská módě mnoho originálního. „Její tvorba byla hodně ovlivněná přehlídkami z Paříže. Z mého pohledu je více přínosné to, že vychovala generaci švadlen, které dbaly na kvalitně odvedenou práci,“ myslí si. Podobný názor má i módní konzultantka Klempířová. Podle ní byla Podolská spíše mistryní v oboru krejčovství než návrhářkou. „Jezdila do světa pro trendy. Tam se buď inspirovala, nebo i něco nakoupila, rozpárala, a předělala to u nás. Byla v tom ale velmi šikovná. Modely dokázala přenést na běžné ženy, které nemají míry modelek. Šaty, které nosily převážně ikony, upravovala a oblékla například i paní továrníkovou,“ popisuje Klempířová.

Podolská tak spíše než jako módní návrhářka, inspiruje mladé tvůrce v preciznosti a pečlivosti zpracování. „V dnešní době fast fashion je to něco k čemu se spoustu návrhářů vrací. Jednou bych chtěla mít svou udržitelnou značku, která se bude zakládat na principu kvality, ne kvantity, tak jako to bylo u Podolské,“ říká studentka Brandtlová. 


Anna Lacinnikova
Anna Lacinnikova
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Studuji zaměření Autorská žurnalistika a v Generaci 20 působím třetí semestr. Ve volném čase ráda čtu a sleduji akční filmy od Marvel Studios.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.