Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Natočení muzikálu je v dnešní době cesta k výročním cenám, tvrdí filmový kritik Kamil Fila

Film La La Land byl před předáváním letošních Oscarů velkým favoritem na vítězství v mnoha kategoriích. Nakonec si ze čtrnácti nominací odnesl šest zlatých sošek. Podle filmového kritika Kamila Fily za tolik návrhů na ocenění může fakt, že se jedná o filmový žánr muzikál, který naposledy bodoval před patnácti lety.

Romantický snímek pojednává o tom, co vše jsou schopni lidé obětovat pro naplnění svých tužeb. Potenciál v tématu plnění snů vidí i filmový kritik Kamil Fila. „Muzikál La La Land nám pořád říká, že sny mají smysl. Pokud budeme chtít, můžeme je přeměnit v realitu, či ji dokonce trochu vylepšit, projasnit a pozitivně zabarvit,“ říká Fila. La La Land podle něj dává lidem alespoň na chvíli pocit, že staré dobré časy klasického Hollywoodu jsou zpět. A proto si získal oblibu jak u diváků, tak u americké filmové akademie.

Muzikál na letošním udílení Oscarů získal celkem čtrnáct nominací, ze kterých dokázal proměnit šest. Ve filmu je podle Fily mnoho technických aspektů, díky kterým měl šance na úspěch téměř jisté. „Jelikož se jedná o muzikál, tak si snímek může dovolit mnohem více věcí než jiné filmové žánry. Je barevnější a rozpohybovanější. Kamera si může dovolit jízdy a úhly pohledů, které nejsou motivovány psychologicky nebo dějově, ale čistě jako atrakce,“ vysvětluje Fila výhry v kategoriích nejlepší kamera a výprava. U kategorie kostýmů, ve které byl snímek rovněž nominován, byly naopak podle něj šance mizivé již od začátku, jelikož velká část zahrnuje pouze civilní oblečení.

U nominace o nejlepší píseň a filmovou hudbu měl snímek výhru téměř jistou. Píseň City of stars (Město hvězd) byla již v lednu oceněna Zlatým glóbem a její videoklip na internetu získal během tří měsíců kolem jedenácti milionů zhlédnutí. „Co by to bylo za muzikál, kdyby nebodoval právě zde?“ konstatuje Fila. Zlatou sošku si za herecký výkon v hlavní roli odnesla Emma Stoneová.

Zlatá éra muzikálů

Čtrnáct nominací jako měl letos La La Land, získal naposledy velkofilm Titanic v roce 1997. Tvůrcům Titanicu se však podařilo proměnit celkem jedenáct nominací na vítězství. Romantický příběh v čele s Leonardem DiCapriem navíc získal sošku i v hlavní kategorii – nejlepší film. I přesto, že je La La Land muzikál, podle Fily to nijak nesnižovalo šance snímku na proměnění ocenění, ale spíše naopak. „Fakt, že se dnes někdo pokusí o žánr muzikálu, je událost, která předem otevírá dveře výročním cenám, ať už na Zlatých glóbech či Oscarech,“ vysvětluje.

Úspěšných muzikálů v historii Oscarů je přitom hned několik. Mezi oceněné snímky, které se zapsaly jako celosvětově známé kulty, patří třeba West Side Story (1961), My Fair Lady (1964), Za zvuků hudby (1965) a Oliver! (1968). Na éru úspěšných muzikálových děl však poté navázal až snímek z roku 2002 Chicago.

Šťastných šest sošek

Chicago si tehdy stejně jako La La Land odneslo šest Oscarů. Rozdíl mezi nimi je však podle kritika zásadní. „Chicago je založené na tom, že diváci pouze sledují děj a to, jak se postavy hýbají. U La La Landu se po divákovi chce, aby se na okamžik s herci nechal vtáhnout do tance a zpěvu, byl s nimi na jedné vlně a potom si prudce uvědomil pád na zem,“ říká Fila.

Podle kritika se racionálněji založený divák najde spíše v Chicagu. U tohoto filmu má Fila pocit, že je ve svém snažení a stylizaci upřímnější. Romantik by ale zřejmě více souznil s emočně laděným La La Landem. Co se však nedá u snímku opominout je jeho lehkovážnost oproti jiným nominovaným dramatům. „Reálný svět není jakýsi La La Land, ale spíš film Místo u moře (jeden z nominovaných filmů na Oscary, pozn. red.), který zachycuje opravdové životní drama,“ uzavírá Fila.

Film La La Land si přeci jen užil svou chvíli slávy v kategorii nejlepší film, a to kvůli omylu herců Warrena Beatyho a Faye Dunawayové, kteří dostali špatnou obálku. Tvůrci muzikálu začali svou děkovnou řeč a radovali se z vítězství. Po několika minutách však přišli pořadatelé Oscarů se správnou obálkou, ve které byl napsán skutečný vítěz této kategorie drama Moonlight.

Lucie Jurčová
Jsem studentkou druhého ročníku na VOŠP. V Generaci 20 píšu do sportovní rubriky. Mezi mé zájmy patří cestování a sport. Tyto dva koníčky se snažím spojit a tak ráda cestuji tam, kde se dá sportovat.