Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Mladí poslouchají hlavně český rap. Starší interpreti je příliš nelákají

Česká hudební scéna má co nabídnout. Mladí se však o tuzemské stálice tolik nezajímají. Podle některých cílí starší muzikanti či zpěváci spíš na letité publikum. Dvacátníci si tak převážně pouštějí české rapery nebo zahraniční hvězdy. Pro poslech hudby používají hlavně digitální platformy.

Studentka Střední odborné školy civilního letectví Natálie Hájková (18) českou hudbu v dětství poslouchala. Teď už však jen příležitostně. „Někdy si pustím kapelu Kryštof, ale ta je z tuzemských interpretů výjimka. Můj vkus se časem dost změnil. Ani na Českého slavíka nekoukám,” říká Hájková. Její oblíbení zpěváci jsou většinou z anglicky mluvících zemí. „Nejraději mám Taylor Swiftovou. Často poslouchám i Harryho Stylese. Nejsem však jen fanoušek popu. Líbí se mi žánry jako je indie, rock či jazz,” popisuje studentka. 

Rádio neposlouchá, hudbu si pouští přes platformu Spotify. Bez muziky si neumí svůj den představit. „Písničky mě přivádí na jiné myšlenky. Často si je pouštím při učení do pozadí nebo při vaření pro lepší náladu,” dodává Hájková.

Slavík o poslechovosti nevypovídá

České stálice nevyhledává ani kosmetička Monika Nguyenová (22). Podle ní nenabízí nic nového. „Lucie Bílá, Lucie Vondráčková nebo třeba Michal David mě vůbec nebaví. Myslím, že je podporuje hlavně starší generace,” domnívá se Nguyenová. „Ani moji známí je moc neposlouchají,” dodává.

Na letošní ročník Slavíka nekoukala. „Neustále vítězí ti samí. Sledovat, jak jsou z desáté výhry za sebou v šoku, opravdu nepotřebuju,” vysvětluje kosmetička. Nelíbí se jí samotný koncept ankety. „Hlasovalo jen několik desítek tisíc lidí, takže to v kontextu desetimilionového národa příliš neznamená,” říká Nguyenová.

Hudební publicista Václav Hnátek, tvůrce podcastu Akordy Václava Hnátka, se domnívá, že Český slavík o poslechovosti nevypovídá. „Lidé někomu pošlou hlas, ale nemusí dotyčného poslouchat. Je to anketa popularity,” připomíná Hnátek. Oblibu interpretů mezi lidmi lze lépe vypozorovat z hudebních akcí. „Dát pár stovek korun za koncert vypovídá o náklonosti víc, než poslat jednu esemesku,“ říká novinář. 

Podle očitých svědků velkých listopadových koncertů kapel Kabát, Lucie a Olympic však převažovalo starší publiku, které se skupinami vyrostlo. Dvacátníci byli spíše výjimkou.

Český slavík

Český slavík je hudební anketa popularity tuzemských interpretů. Letos slavila jubilejní 60. ročník. Přenos proběhl 12. listopadu.

První ročník se konal v roce 1962. Slavík se minulý rok vrátil po čtyřech letech přestávky. Organizátoři změnili pravidla hlasování kvůli kontroverzní aféře s rockovou skupinou Ortel.

Letos získali hlavní cenu Lucie Bílá, Marek Ztracený či kapela Kabát. Mezi hiphopery zvítězila formace ATMO music.

Objevem roku se stal raper Calin, který se umístil i na druhém místě v kategorii hiphop a rap.

Nejvíc hlasů získala Lucie Bílá. Lidé jí poslali 71 519 tisíc esemesek.

Hudební platformy mění trh

Podle Hnátka jsou na české scéně i interpreti, které mladé lidi oslovují. „Určitě mezi ně patří kapela Mirai, zpěvačka Lenny nebo písničkář Pokáč. Nemyslím si, že tyto hvězdy poslouchají čtyřicátníci a výše. Ani na ně interpreti necílí,“ domnívá se Hnátek. Služby jako Spotify a Apple Music změnily zažité poměry. „V současnosti si stačí předplatit nějakou hudební aplikaci a můžu poslouchat úplně cokoli. Tím pádem je těžké vysledovat, co kdo poslouchá,“ dodává Hnátek.

Právě studentka Karlovy Univerzity Tereza Kadlecová (22) preferuje spíše mladší hudebníky. „Z české hudby poslouchám převážně kapelu Mirai, Ewu Farnou a poslední dobou i lehký rap, nejlíp v kombinaci se zpěvem,“ říká Kadlecová. 

Podle PR manažerky hudebního vydavatelství Universal Music Terezy Burdové nejsou starší čeští interpreti pro mladé tak přitažliví. „Pro lidi kolem dvaceti let je například skupiny Kabát či Lucie rarita,“ domnívá se Burdová. Děti nového tisíciletí prý poslouchají převážně mladší umělce. „Velmi populární je v současnosti hlavně rapová scéna,“ nastiňuje Burdová.

S dlouhá léta hrajícími kapelami se lidé mohou seznámit díky aplikaci TikTok. „Aktuálně jde o nejprogresivnější sociální sít´, kde se občas objevují i starší písně. Lidé songy upravují například do remixů, a tak se mohou dostat i k mladšímu publiku,“ dodává Burdová. 

To potvrzuje i vdova po Mekym Žbirkovi Kateřina. „On přesně na to vždycky cílil. Aby se další generace dostaly k jeho písničkám. Sám měl už v Británii Spotify ještě dávno předtím, než byla tato platforma v České republice,“ uvedla pro iDNES.cz Žbirková.

Žebříčky ovládá hip hop

V žebříčku nejpřehrávanějších písniček v Česku nefiguruje mnoho starších českých interpretů. Týdenní přehled poslechovosti v rámci aplikace Spotify poskytuje od roku 2014 až do současnosti web Kworb. Jejich souhrnná tabulka za posledních osm let ukazuje, že je nejpřehrávanějším umělcem český raper Viktor Sheen s písní Až na měsíc. Následují The Weeknd a Imagine Dragons. V top padesátce jsou například i tuzemští rapeři Calin, Nik Tendo či Koky. Mezi české letité interprety se dostaly pouze kapely Divokej Bill, Škwor a Kabát.

Právě skupiny Kabát a Škwor patří od devadesátých let k dlouholetým stálicím. Ovšem mezi mladými jde v žebříčcích poslechovosti spíše výjimkou. Stejná jména u Spotify jsou až na kapely Škwor a Divokej Bill i v měsíční listopadové statistice Apple Music. Tam je však tuzemské zastoupení větší. Do padesátky se vešli navíc kapela Mirai, rapeři Ektor, PTK, Smack a Rest s DJ Wichem, kteří v těchto dnech vydávají společné album Tlak.


Adéla Pexová
Adéla Pexová
Studentka třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Milovnice zvířat, která ráda cestuje a má zálibu v tetování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.