Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Mezi členy kapely vyprchala chemie. Chinaski po devíti letech mění sestavu

Stávající sestava kapely Chinaski skončí s nástupem roku 2018. V něm se ve skupině nepočítá hned se čtyřmi členy současného složení. V průběhu let už podobné změny nastaly, například když ze skupiny odešel zpěvák Petr Rajchert. Ovšem personální obměny, které proběhnou nyní, jsou ty největší za dobu existence Chinaski.

Na facebookovém profilu kapely vydali zpěvák Michal Malátný a kytarista František Táborský prohlášení, že Chinaski budou v roce 2018 vystupovat v úplně novém složení. Příspěvek zveřejnili hned tři dny po koncertu, který proběhl 16. listopadu ve vyprodané O2 aréně. Ten zakončil turné Není nám do pláče ke stejnojmenné desce, která vyšla v květnu tohoto roku. „Ve stávající sestavě ještě dohrajeme domluvené akce do konce roku,“ píší Malátný s Táborským. Ve skupině tak od ledna příštího roku ze stávajícího uskupení zůstane jen frontman s kytaristou. Kdo přesně odcházející členy nahradí, se ještě neví, Chinaski to fanouškům prozradí nejpozději do 1. ledna 2018.

Co doopravdy stojí za nečekaným „polorozpadem“ tuší podle hudebního publicisty Antonína Kocábka (49) jen sami členové skupiny. „Ve většině případů za to ale mohou mezilidské vztahy,“ míní Kocábek. Časem nastoupí ponorková nemoc a spoluhráči se neshodnou na dalších krocích kapely. To do vyjádření ostatně veřejně přiznávají i Malátný s Táborským: „Každá kapela potřebuje vnitřní chemii mezi všemi členy a ta, kterou jsme měli my, vyprchala.“

Alter ego Bukowského

Není to poprvé, co se skupina Chinaski personálně proměnila. „Sestava se poprvé změnila po odchodu výrazné tváře původní sestavy Petra Rajcherta v roce 2000 a naposledy se složení změnilo po tragickém úmrtí bubeníka Pavla Grohmana v roce 2008,“ říká Kocábek. Podle něj byl ale první zásadní změnou přerod původní kapely s názvem Starý hadry na dnešní Chinaski v roce 1994. Skupina si tehdy změnila jméno podle Henryho Chinaskiho, literárního alter ega amerického spisovatele Charlese Bukowského.

Skupina Chinaski je na české hudební scéně již více než dvacet let a je stále velmi oblíbená. Mezi jejich nejznámější písně patří například Hlavolam, Každý ráno nebo aktuální úspěšný singl Venku je na nule. „Chinaski jsou populární hlavně díky tomu, že mají nenáročné a melodické písně. Ty jsou zapamatovatelné, neřeší nic, co by někoho popudilo a zároveň to nejsou hloupé texty,“ vysvětluje Kocábek. Chinaski navíc mají tu výhodu, že nejsou zaměřeni jen na určitou skupinu posluchačů, ale dokáží oslovit velké množství lidí.

Rozdělení fanouškovské základny

Nynější nečekané rozhodnutí rozdělilo fanoušky Chinaski na dva proudy. První je zklamaný, ba i  naštvaný. „Mně se to nelíbí a jsem zklamaná. Nemyslím si, že je to správný krok. Ne vždy jsou takové změny dobré. Navíc je možné, že už nebudou tak úspěšní,“ poznamenává fanynka kapely  Anna Vrbová (18). Druhá část fanoušků rozhodnutí nevidí tak černě. „Chinaski jsou pro mě srdcovou záležitostí, takže mě tato zpráva zaskočila. Ale myslím, že bychom rozhodnutí měli my, jako fanoušci, určitě respektovat,“ říká studentka Michaela Palečková (20).

Chinaski nejsou první a rozhodně ani poslední skupinou, kterou potkal takovýto osud. Navíc, na rozdíl od Beatles, ABBY nebo českých Nightwork, se Chinaski nerozpadají. Fanynka Tereza Hamplová (20) je proto přesvědčená, že Chinaski vědí, co dělají. Na jejich koncerty hodlá chodit i nadále. „Přece kvůli tomu nebudu plakat,“ říká.


Eliška Votrubová
Eliška Votrubová
Jsem studentkou druhého ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Studuji v zaměření Autorská žurnalistika a v redakci Generace20 jsem již druhý semestr. Mám ráda černobílé detektivky a cestování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.