Malíři otec a dcera Císařovští: Na rozdíl od komunismu se dnes na umělecké škole diskutuje o námětech studentů
Jaké jsou rozdíly mezi studiem umění v dnešním svobodném státě a za dob komunismu? Své zkušenosti srovnávají výtvarníci Tomáš a Rozálie Císařovští, otec a dcera, podle nichž odlišnosti přicházejí už s otázkou, proč se na takovou školu vůbec přihlásit. „Pokud mám mluvit upřímně, šel jsem na Akademii výtvarných umění hlavně proto, abych nemusel na vojnu a měl přístup k malířským potřebám,“ popsal svou motivaci na přednášce pro Skautský institut malíř Tomáš Císařovský (56), který vystudoval Akademii výtvarných umění v 80. letech.
Jeho dcera Rozálie Císařovská (25) naproti tomu tvrdí, že se přihlásila na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou především proto, aby se mohla rozvíjet v tom, co ji baví, tedy v malování. Výuka na výtvarné škole nyní podle jejích slov vypadá tak, že studenti pod vedením pedagogů tvoří v ateliérech a vše probíhá formou konfrontace. „Moji učitelé Jiří David s Milanem Salákem k nám přistupují jako k hotovým osobnostem, o věcech dlouho diskutujeme, snaží se rozvíjet naše kritické myšlení,“ říká Císařovská. Její otec má ovšem z 80. let jinou zkušenost. Studovat uměleckou školu pro něj byla spíš nutnost než radost.
Seznámení s generací
Podle slov Císařovského na Akademii výtvarného umění učili až výtvarníci druhé či třetí garnitury, se kterými nenacházel společnou řeč. Ačkoli nechtěl, věnoval se kvůli škole i formě socialistickému realismu. „Museli jsme se vymezovat vůči mocenským autoritám a zároveň hledat vlastní cestu vyjádření. Jako schizofrenici jsme malovali něco pro školu a svoje věci si dělali bokem,“ sděluje své zkušenosti Císařovský. Podle něj se v 80. letech například začala řešit otázka české národní identity, v té době vytvořil i svůj slavný cyklus Z deníku dědy legionáře. V něm zpracoval vzpomínky svého předka z první světové války.
Tomáš Císařovský (56) je uznávaný český malíř, který se věnuje především figurální malbě olejovými barvami. V 80. letech vystudoval Akademii výtvarného umění. Tvoří v tematických cyklech, mezi ty nejznámější patří Z deníku dědy legionáře o vzpomínkách na jeho předka či Bez koní, kde zpodobnil nynější vzhled českých šlechticů.Rozálie Císařovská (25), dcera Tomáše Císařovského, studuje druhým rokem Ateliér intermediální konfrontace u Jiřího Davida na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Během studia hledá různé cesty uměleckého vyjádření, v malbě vyzkoušela například geometrické a abstraktní obrazy.
Svazující volnost
Jedno či dvoudenní výstavy pak Tomáš Císařovský se spolužáky organizoval ve sklepech či na dvorech, kde měl někdo z nich ateliér, jako školní akci. Po čase jim to ale přestalo procházet. „Svoje díla jsme profesorům nemohli ukázat. A tak jsme je představovali alespoň sami sobě a byli jsme na sebe hrozně přísní,“ popisuje Císařovský. Zároveň uvádí, že však díky tomu ze sebe musel dostat to nejlepší, a že cítil přesnou tenzi – proti režimu.