Lou Reed? Toho neznám, říká většina mladých
Kdo to je? Přesně takto odpověděla většina mladých na otázku, zda poslouchají Lou Reeda. Ačkoli americký hudebník vydal téměř třicet alb, jeho jméno znají spíše jen rockoví fanoušci. Oproti tomu stačí zmínit píseň Perfect Day a téměř každý ví o čem je řeč. „Je to jedna ze dvou, které od něj znám,“ přitakává student Petr Němeček (18). Tou druhou písní je Romeo and Juliette.
Píseň o perfektním dni, kdy může člověk zapomenout na problémy, je hitem Reedovi singlové kariéry. Na tu se vydal v roce 1971 po odchodu z kapely The Velvet Underground, kterou založil. Autora hitu Perfect Day ale i přes její oblíbenost určí málokdo. „Tuhle píseň znám a dokonce v několika verzích, ale kdo ji napsal nevím,“ přiznává třiadvacetiletý student Petr Hammer.
Zapovězená témata už nemusejí táhnout
Kytarista, zpěvák a textař zesnul v neděli 27. října a na sociálních sítích či u článků se objevují komentáře smutných fanoušků. Dvacátníků je v nich ale opravdu poskrovnu. Některým mladým ale zpráva o jeho úmrtí úplně unikla. Ohlasy se spíše ozývají od lidí, kteří dospívali v minulém století. Tedy v době, kdy byl Reed hudebně i textově nejaktivnější.
Básník Reed, jehož texty vyráželi často dech a které mohly stát i samy o sobě bez hudby, se věnoval tématům, která byla ve své době tabu. Například sadomasochismu, narkomanii, transvestitismu a prostituci. Nejoblíbenější písní rockového fanouška a mladého hudebníka Miloslava Bíma (19) je Heroin, která byla vydaná na první desce kapely. „Na Velvetech se mi líbí právě výběr témat a to, že se nebáli o takových věcech psát a zpívat,“ uvádí.
V dnešní době jsou ale tato témata zpracovávána hojně jak v hudbě tak i třeba ve filmech. I proto už nemusí být kapela pro posluchače tímto tak zajímavá, jako byla v době svého působení v 60. letech. „Když tehdy někdo uveřejnil píseň o takovýchto věcech, vyvolalo to salvu emocí, záporných i nadšených. Teď už se ale o černých stránkách života mluví běžně a nikoho to nešokuje,“ myslí si o tom fanoušek The Velvet Underground Petr Štoček (46).
Dalším důvodem může být i fakt, že málokdo textům zahraničních kapel rozumí, či si je popřípadě překládá. Neznalost textů přiznávají i Hammer s Němečkem. Oba uvádějí, že rozumějí jen kouskům z písní, a že je pro ně spíše důležitější hudba a chytlavost.