Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Komentář: Cestu k Halloweenu nám otevřely filmy

Dýně před domem a pozvánky na večírky v maskách. To je Halloween, tak jak nám ho servírují filmy a média. Díky tomu se stal svátek v Česku velmi oblíbený, nicméně po jeho původu nikdo moc nepátrá. Proč má hororový karneval u lidí větší úspěch než většina českých svátků? Každý prostě ví, co od Halloweenu očekávat.

Anglosaský svátek připadající na jednatřicátého října se v Česku stal velmi oblíbeným. Z velké části za to můžou média a ohromná plejáda amerických filmů, kde se většinou partička mladých lidí dostává do víru některého z halloweenských večírků. Češi si prostě řekli: To chceme taky! Je to totiž velice jednoduché – člověk se převlékne za svou oblíbenou hororovou postavu a už může slavit. Nemusí příliš dumat nad smyslem svátku, je to způsob, jak se pobavit.

Jak jsem se osobně přesvědčila, původ Halloweenu zůstává tak trochu zahalen v mlze i pro leckteré rodilé Američany, a to je trochu smutné. Historii svátku nejdeme již u Keltů. Ti v předvečer Všech svatých oslavovali Samhaina, boha smrti. Mělo jít o den, kdy je nejtenčí hranice mezi světem mrtvých a živých. V podstatě se jednalo o jakési uvědomění si smrtelnosti. Je zvláštní, že Češi si svátek předělali jistým způsobem na „eventový“. Nedodržují tedy tradiční dětské koledování Trick or treat (Koledu nebo život) a s výzdobou domu se také moc nezdržují. Vlastně se jenom každoročně pořádá kvantum halloweenských událostí, jak pro děti, tak pro dospělé. Není to špatně, ale nepodporuje to žádnou tradici.

Fakt, že každý ví, co si pod slovem Halloween přesně představit, vede také k jeho popularitě. Proto jsou pro nás svátky komerční nebo přejaté z jiných zemí více atraktivní než ty naše. Ačkoliv nám chybí pádný důvod oslav přejatých svátků, je to něco, co máme přesně naservírované na talíři. Cizojazyčné filmy nám navíc způsob slavení nenápadně podstrkují. Jak si ale mají lidé poradit se svátkem svatého Václava nebo s příchodem Cyrila a Metoděje? Nikdo o tom nic netočí, nikdo nepořádá akce, tak co s tím? Člověk dostane volno v práci a to mu stačí. Takto pasivně by k vlastním tradicím lidé přistupovat neměli. Mohli by aspoň vědět, kdy a proč se jaký svátek slaví.

„My máme přeci Dušičky“

Proč slavit americký svátek, když máme Dušičky? Tuhle větu v životě slyšel už asi každý a je úplně vytržená z kontextu. Oba svátky jsou zcela odlišné. Dušičky jsou spíše duchovní a ano, pro mnohé poněkud depresivní záležitostí než hororovým večírkem. Stejně jako je Halloween cestou k téměř až zvrácené zábavě, Dušičky jsou pro lidi často jenom záminkou, jak zajít jednou za rok na hřbitov. Celkově jsme jako národ dodržování svátků moc nedali. Neměli bychom tedy tradice kritizovat, ale spíše si ujasnit, jestli pro nás má jejich dodržování smysl.

Lidi na Halloweenu přitahuje hlavně to, že mohou ukázat temnější stránku svého já, aniž by se za to stali terčem předsudků. Je to svátek, co nabízí anonymitu, zábavu, tajemno, a to se lidem líbí. Myslím si, že člověka paradoxně láká to, čeho se nejvíce bojí, a pro někoho je to i způsob jak si zvýšit sebevědomí. Nicméně, i když se pro nás Halloween svým účelem tak trochu ztratil v překladu, nedá se mu odepřít jeho atmosféra. A konečně, každý by si měl občas vyzkoušet něco neobvyklého a ne zcela tradičního pro vlastní kulturu. Je ovšem důležité znát alespoň nějaký historický kontext a ne jenom slepě následovat „stádo“. Měli bychom slavit s tím vědomím, že víme, co oslavujeme.


Dominika Opatřilová
Dominika Opatřilová
V Generaci20 působím již pátý semestr. Poté co jsem dělala dva semestry šéfredaktorku si nyní zkouší roli editorky. Generace mi dává možnost rozvíjet se v něčem co mě opravdu baví. Mezi mé zájmy patří hlavně psaní a literatura. Ve volném čase se věnuji baletu.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.