Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Jednoduchý animovaný příběh lze vytvořit i za několik minut

Stát se na chvíli animátorem a rozpohybovat sportovce. Nejen tohle nabízí výstava Na Film! 2 v pražském Chicago Palác. Návštěvníci se na chvíli mohou stát součástí studia Bratři v triku a vytvořit vlastní animovaný příběh.

Oživování loutek okouzlilo Cannes. Jiří Trnka se studiem Bratři v triku zvítězil roku 1946 nad producentem a animátorem Waltem Disneym na filmovém festivalu v Cannes, což znamenalo výrazný předěl pro animovaný film. V pořadí již druhá interaktivní výstava Na Film! 2 je zčásti věnována základním principům a technikám filmové animace.

Stůl uprostřed místnosti, pár čirých fólií (takzvaných ultrafánů) a snímač. Přesně tohle používal Jiří Trnka ke vzniku kresleného filmu. Sportovec s rukou nahoře nebo dole, s činkou v ruce a s visutými kruhy před sebou. Díky rozkreslení jednotlivých pohybových fází na ultrafány může sportovec dělat vše. Stačí nasnímat postupně za sebou jednotlivé části pohybu, ze kterých se za pár minut vytvoří jednoduchý příběh, třeba jak sportovec zvedá činku. Tohle ale není jediná metoda, kterou Trnka využíval. „V českém animovaném filmu je také rozšířená plošková animace, kdy složité kreslení fází pohybu nahradily vystřižené kresby postav s pohyblivými částmi,“ vysvětluje průvodce.

I kreslené postavy mají pravidla

Část o animaci doplňuje promítání filmů od Jiřího Trnky, Břetislava Pojara, Františka Vystrčila a Hermíny Týrlové, které jsou příklady české animace. Výstava také upozorňuje na 12 principů animace pomocí vtipných animačních obrázků, kterým patří celá jedna stěna. Mezi tyto principy patří třeba přitažlivost. Je důležité, aby už podoba kreslené postavy upoutala pozornost diváka. Proto mají postavy záměrně třeba velké uši, oči nebo až nezvykle dlouhé nohy. V každé postavě by se měl odrážet osobitý charakter a to ve výrazu, tělesných proporcích či pózách. I bez určité nadsázky se animované filmy neobejdou. Kdyby byly přesnou nápodobou reality, byly by příliš nudné a statické.

Mimo animace se výstava s tématem V pohybu zabývá prvními filmovými aparáty, kde návštěvníci mohou vidět repliku laterny magiky nebo zoetrop. Další část je věnována filmové avantgardě. Autoři a kurátoři výstavy si kladou za cíl vytvořit filmové muzeum, kde chtějí návštěvníky interaktivní formou nejen vzdělávat, ale i bavit. Výstava bude k vidění v Paláci Chicago až do 30. dubna.


Karolína Křtěnová
Karolína Křtěnová
Jsem absolventkou VOŠP, kde jsem studovala obor Autorská žurnalistika. Za čtyři semestry v Generaci 20 jsem si prošla pozicí redaktora, vedoucí rubriky, zástupkyně šéfredaktora a na závěr i rolí šéfredaktorky. Mezi mé zájmy mimo psaní patří především tanec, cestování, umění a trávení času s přáteli. Tak trochu se ještě hledám, ale baví mě to. Ráda se pouštím do nových věcí.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.