Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Hlasivky potřebují kvalitní stravu a spánek, říká operní pěvec Jakub Pustina

Na kvalitní operu lidé nemusejí jezdit pouze do zahraničí. I v české republice je mnoho uznávaných operních pěvců. Jedním z nich je i barytonista Jakub Pustina (32). Původně vystudoval chemii, opera mu však učarovala a proto absolvoval pěvecké kurzy slovenského operního tenoristy Petera Dvorského. Od roku 2011 pravidelně vystupuje v českém i slovenském Národním divadle.

Jak jste se od studia chemie dostal k opernímu zpěvu?
Asi ve dvaceti jsem šel na představení do Státní opery v Praze, kde hráli Pucciniho operu Tosca. Z představení jsem byl nadšen a proto jsem nechtěl, aby skončilo. Byl to nádherný zážitek a tak jsem se na konci představení rozhodl, že tu chci jednou zpívat. Jsem velice impulzivní člověk, který je zvyklý jít si za svým snem. Absolvoval jsem pěvecké kurzy tenoristy Petera Dvorského a teď opravdu i na této scéně zpívám.

Inspiroval vás ve vaší začínající kariéře jiný umělec?
Nejvíce v celé pěvecké kariéře mě ovlivnil právě Peter Dvorský.Byl to on, kdo mě onoho dne ve Státní opeře svým fenomenálním výkonem uhranul a díky kterému jsem začal zpívat. Později jsem od něj dostal svoji úplně první nabídku na hostování v divadle.

Je Peter Dvorský součástí i vašeho osobního života?
Ano, díky jeho kurzům jsem se seznámil se svou manželkou. Byl mi také za svědka na svatbě. Je to skvělý člověk, kterého si nesmírně vážím a jsem št´astný, že můžeme být přáteli.

Co je na operním zpěvu nejatraktivnějšího pro nové talenty?
Jsou to emoce, prožitek a radost z kontaktu s publikem. Profese operního pěvce není jako volba, jestli budu zubař nebo pekař. Podle mého názoru to prostě musíte milovat a absolutně se tomu oddat. Jedině pak můžete mít úspěch.

Je u nás hodně mladých talentů?
Bohužel situace u nás není nakloněna k obnově pěveckých souborů v divadle mladými tvářemi. Je to škoda, protože hlas je jen sval, který se postupem času opotřebuje a unaví, proto někteří pěvci již nemohou podávat výkony jako kdysi.V roce 2009 jsem založil občanské sdružení Opera mladých, které pomáhá vynikajícím pěvcům se prosadit. V České republice i ve světě je mnoho talentů, kteří nemají příležitosti k vystoupení. Věřím, že pokud budeme podporovat nadané pěvce, bude růst i zájem o operu.

Jak se staráte o své hlasivky?
Jediná možnost péče o hlasivky je kvalitně jíst, spát a být v dobré fyzické kondici. Proto navzdory doporučení mých kolegů neužívám žádné prášky, injekce či cucací bonbóny. Ráno se probudím a zkusím si něco zazpívat. Jsou jen dvě možnosti, buďto to tam je, nebo ne. Pokud ne, mohl bych vypít třeba 200 syrových vajec  a tunu různých tabletek, ale neudělal bych s tím vůbec nic. Maximálně by mi ještě k tomu všemu bylo zle.

Jaké je největší úskalí operního zpěvu?
Pěvecká profese je těžká v tom, že každé vystoupení musíte opět stoprocentně dokázat, že na to máte. Nic nejde ošidit. Úplně každý zpěvák má před vystoupením obavu, jak ten večer dopadne, ale nesmí mít trému. Je to pocit velké zodpovědnosti.

Měl jste někdy ze svého výkonu špatný pocit?
Už se mi mnohokrát stalo, že jsem se při zpěvu cítil hrozně.Když jsem však poté shlédnul video, znělo to dobře. Peter Dvorský mi jednou řekl: To, že se ti zrovna dnes zle zpívá, diváky nezajímá. Oni přišli na vystoupení a chtějí se bavit. A je to pravda. V tom je profesionalita našeho povolání.


Nikol Dobrá
Nikol Dobrá
Matika je mou noční můrou a psaní mou vášní. Právě proto jsem se rozhodla pro studium na Vyšší odborné škole publicistiky. V Generaci20 působím jako redaktorka. Dopředu mě v životě pohání latinské heslo "In omnia paratus" a litry dobré kávy.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.