Herci při improvizaci na jevišti zapojují do akce i diváky
Improvizace na jevišti je velmi těžká disciplína. Jak se s ní dá cíleně pracovat na jevišti, ukazují herci z divadelního souboru Just!Impro, kteří nejčastěji vystupují v Impro show ve Švadově divadle. „Každé představení je naprostý originál a reakce herců jsou velmi rychlé, vtipné a trefné,“ popisuje návštěvu tohoto divadla pětadvacetiletý pravidelný divák Lukáš Hamouz.
„V představeních dochází k improvizačním duelům mezi herci. Omezení nemají žádná, musí se však držet zadaného tématu od diváků. Tím může být například udání prostředí děje,“ říká zakladatel České improvizační ligy Martin Vasquez. V některých typech inscenací jsou diváci také aktéry. Vždy se najde dobrovolník, který jde na jeviště, a stává se tak hercem či režisérem. Konkrétně může zasahovat do jednotlivých výkonů tak, aby se ubíraly jiným směrem.
Musejí být autentičtí
Herci musejí mít na jevišti sebejisté reakce. „ Nejtěžší v tomto druhu divadla je spolupráce a pozornost. Pro herce je nezbytné sledovat jeden druhého, ale také publikum, které jim mnohdy určuje směr,“ vysvětluje Vasquez. Dodává také, že Improvizace lze začlenit i do běžného života jak ve škole, tak v zaměstnání.
„Vždy je dobré být při projevech autentický. At´ už je člověk na pracovním pohovoru či prezentuje nějaký úkol ve škole, lidé by mu měli jeho slova věřit,“ říká Vasquez. Zajímavé je podle něj také to, že právě improvizace může v takových případech pomoci nejednomu řečníkovi.
Stejný názor má i moderátor a uvaděč některých přednášek a představení z Improinstitutu Ondřej Nečas „Každá naše spontánní reakce v životě je ve své podstatě improvizace. Je dobré se naučit takových situací nebát, ale umět je obrátit ve svůj prospěch, a zapůsobit tak na ostatní naší originalitou“ vysvětluje smysl podobných pořadů a dodává, že je pak člověk více sebejistý.