Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Film Domácí péče stojí především na vynikající Mihulové

Český film Domácí péče rozhodně patří k nejlepším snímkům letošního roku, na čemž má zásluhu herečka Alena Mihulová. Režisér Slávek Horák se ujal také scénáře a oba úkoly zvládl mistrně. Smutný děj týkající se vážné nemoci je bližší spíše starší generaci, ale nejdůležitější poselství míří do mladších diváckých řad.

Hlavní hvězdou snímku Domácí péče je bezpochyby Alena Mihulová. Zdravotní sestru Vlastu, která navštěvuje pacienty doma a pro všechny lidi by se rozdala, ztvárňuje věrohodně. V tom jí zdatně sekunduje i její herecký partner Bolek Polívka. V roli manžela, který neví, jak se postavit k faktu, že jeho manželka umírá, dokázal skloubit dramatickou i komediální polohu. Oba protagonisté působí, že snad ani nemají žádný scénář. Dialogy jsou autentické a nijak vyumělkované.

Vlasta, které najdou lékaři v břiše metastázy, nejprve neví, jak se se situací vyrovnat. Na scénu posléze přichází dívka v podání Tatiany Vilhelmové, která Vlastě poodhalí svět alternativní léčby. V tomto okamžiku začne divák v duchu panikařit a doufá, že nepůjde o jakousi reklamu na tento druh léčení a že se hlavní postava jako zázrakem neuzdraví pomocí zahřívání rukou a plácání do čela. Ovšem v příběhu nastane včas zlomový okamžik a všechno nakonec dopadne úplně jinak.

Nejvýraznější ponaučení ze snímku patří především mladým lidem a dětem. Vlasta totiž nemá se svojí dcerou Marcelou zrovna nejvřelejší vztah, a poté, co onemocní, jí dokonce své neštěstí trochu klade za vinu. „Kdybys mi aspoň někdy dala sama od sebe pusu!“ křičí na dceru do telefonu. Naznačuje tak, že si s dcerou neužily příliš společných radostných okamžiků.

Místo slz zamyšlení

Za celou hodinu a půl nedoprovází film v pozadí žádná hudba, kromě okamžiku, kdy Vlasta hraje na klavír a zpívá. Paradoxně to celému příběhu jedině prospívá, protože více vyniknou jednotlivé situace a napjatá atmosféra. Domácí péče není film, který by byl přecpaný dojemnými scénami, které doženou diváka k slzám. Příběh spíše donutí lidi k zamyšlení nad způsobem života a vztahy s blízkými. První dojetí přichází až na konci filmu společně s prvními slzami Bolka Polívky.

Slabším místem filmu je občas střih. Místy se objevují příliš dlouhé nebo naopak useknuté záběry. Jedinou záchranou je, že kamera zřejmě „miluje“ Alenu Mihulovou, tudíž detaily a zaměření na její velké nevinné oči patří k nejatraktivnějším záběrům z celého filmu, přestože trvají zbytečně dlouho.

Po dlouhé době se v české kinematografii objevil snímek, který by si člověk po odchodu z kina rád pustil znovu. A to i přesto, že nejde o příliš optimistický děj. Jenomže v sobě skrývá velký nadhled nad ránami, které nám osud přichystá. Těžko říci, zda by byl film takhle výtečný s jinou herečkou. Každopádně Mihulová si odvezla Křišt´álový glóbus z Karlových Varů zaslouženě.


Aneta Beková
Aneta Beková
V naší redakci jsem v současné době vedoucí rubriky. Jako budoucí novinářka se s nadšením pouštím do jakýchkoliv témat, se kterými si rozšířím obzory. Mám ráda rockovou muziku, parodie, kočky a tanec. Věřím, že se všechno děje z nějakého důvodu a v životě platí heslo: "Musíš se k tomu umět postavit."
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.