Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Ve Ztichlé klice promlouvá grafika Zdeňka Seydla

Galerie Ztichlá klika v pražské Betlémské ulici vystavuje během února práce na papíře ze 40. až 60. let významného českého výtvarníka Zdeňka Seydla. Pokračuje tak v poodhalování klíčových uměleckých děl českých autorů dvacátého století.

Prostory Ztichlé kliky, Foto: Vendula Burešová

Prostor galerie nyní zaujímá okolo 50 Seydlových děl, které zobrazují kromě témat Číny, zvířat či dětských ilustrací, také portréty Seydlových přátel. Jeho tvorbu charakterizuje grafičnost, plošná barevnost a dekorativně stylizující čára. Na první pohled působí díla naivně či groteskně. Ale po bližším zkoumání jsme svědky působivé parodie na nedostatky lidské povahy.

Výstava Zdeňka Seydla je prodejní, přičemž ceny grafik se pohybují od 2 500 do 10 000 Kč. Potrvá až do 24. února, poté ji vystřídá sbírka německého impresionisty druhé vlny Michela Fingestena.

„Ztichlá klika se snaží hlavně prosazovat jistý ráz, vkus. A s určitým akcentem chce upozorňovat na autory, kteří jsou neprávem upozaďováni, jako je například Zdeněk Seydl,“ říká básník Ivan Wernisch.

Seydlův autoportrét, Foto: Vendula Burešová

Zdeněk Seydl (1916 – 1978) se výtvarnému umění věnoval již od svých 16 let, kdy prošel kurzem grafických technik na státní grafické škole u profesora J. Konůpky. Poté vystudoval Uměleckoprůmyslovou školu pod vedením F. Kysely.

Z nejrůznějších grafických technik si nejvíce oblíbil suchou jehlu, která také na výstavě dominuje. Seydl byl především knižní grafik, což obnáší typografické úpravy, knižní ilustrace, tvorbu iniciál a podobně. U svých ilustrací se nechával spontánně inspirovat literární předlohou. Z vystavovaných děl se jedná například o kresby k Nezvalovu překladu veršů Mao Ce-Tunga z padesátých let. Na těchto dílech se výrazně podepsala Seydlova návštěva Číny v roce 1957.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.