Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Důležité je fanoušky strhnout a pobavit, říká Pokáč, který dokázal vyprodat Fórum Karlín

Zpěvák dnes musí umět hlavně pobavit a zaujmout publikum. Hudebníkům dnes stačí málem jen počítač a místo, kde hudbu nahrají. Klidně u sebe v pokoji nebo v ložnici. V Česku je tím známý mimo jiné i písničkář a folkař, který si říká Pokáč. Vlastním jménem Jan Pokorný, profesí programátor, který si často ve svých textech dělá legraci sám ze sebe. Ideálním prostředím pro hudebníky jsou pak sociální sítě a kanál YouTube, které usnadňují komunikaci s fanoušky.

„Měl jsem představu, že mě muzika bude bavit a možná i živit. Nakonec se mi to před dvěma lety povedlo,“ říká Jan Pokorný alias Pokáč (29), který se z IT experta stal vyhledávaným muzikantem. Vystudoval ČVUT a během praxe se podílel na výzkumu samořídících aut pro Toyotu. Dnes koncertuje po celé republice, skládá vlastní písně a vydává singly a alba. Na české hudební scéně je dnes považován za jednoho z nejvýraznějších mladých textařů a písničkářů. Kariéru rozjel mimo jiné i na YouTube, kde dokáže diváky zaujmout a pobavit. Většinu videí přitom natáčí ze své ložnice. V roce 2014 nahrál na svůj youtube kanál společně s hudebníkem Voxelem píseň Ekosong a v roce 2015 Vymlácený entry. Právě tahle písnička ho dostala do povědomí širší veřejnosti.

Složil několik písní i pro fotbalovou Spartu. Pokáčovy texty jsou především satirické a z běžného života. Například písničky o České poště, dospívání nebo o problémech s kočkou a s plešatěním. Na kontě má Pokáč oficiálně vydaná dvě alba: Vlasy (2017) a Úplně levej (2019). Druhé album pokřtil
24. října letošního roku ve vyprodaném Fóru Karlín. Svou práci Pokáč promuje i na Instagramu a Facebooku, kde se snaží být s fanoušky v kontaktu, bavit je a informovat o tvorbě nebo koncertech.

Trendem je mít všechno rychle

Právě sociální sítě zrychlují a usnadňují umělcům práci. „Hvězda informuje veřejnost, že vydá desku. Ta zpráva je rychlá, je online. V tu chvíli už lidé můžou album poslouchat, kupovat, streamovat. Sociální sítě mají zásadní vliv na propagaci hudby,“ říká marketingový ředitel hudebního vydavatelství Supraphon Michal Máka. Podle něj tohle před dvaceti lety nebylo možné. Weby kapel sice existovaly, ale vše bylo v začátcích a nedá se to srovnávat s dnešním provedením. Podle Máky je právě Pokáč důkaz toho, že vtipné a příjemné ztvárnění hudby může urychlovat celou kariéru. „Sítě jsou super způsob, jak být blíž fanouškům. Jste s nimi de facto kámoši. Není mezi vámi taková bariéra, jako když někoho vidíte v televizi,“ myslí si Pokorný, kterého na Instagramu odebírá téměř padesát tisíc sledujících.  

Pokud chce být člověk známý nebo touží prorazit, nepotřebuje podle Máky vydavatelství nebo rádio, postačí vlastně jen počítač. Umělci se tedy v dnešní době mohou spolehnout čistě na sebe. „Sami si doma vše natočí a složí. Příkladem úspěchu systému udělej si sám je Billie Eilish, americká zpěvačka. S bratrem si v pokoji natočili EP desku Don´t Smile at Me a promovali ji na sociálních sítích. Teď je z Billie hvězda a koncertuje po světě. Všechno jde rychle,“ vysvětluje Máka. Zdůrazňuje však, že se v dnešní době rodí mnoho umělců, jelikož mají snazší podmínky pro práci. Nemusí na nic umět hrát, stačí jim nápad a počítač. Hudbu tedy prý může tvořit prakticky kdokoliv. Pak už jen zbývá udělat dobrou reklamu na sociálních sítích.

Příjem je velká loterie

Podle Libora Lisého, marketingového ředitele Warner Music, se reklama před dvěma lety inzerovala výhradně v klasických médiích, jako jsou tiskoviny, rozhlas a televize. „V digitálním prostředí se ještě v roce 2016 využívaly reklamní poutače. Dnes se většina reklamy realizuje na sociálních sítích,“ vysvětluje Lisý. Přibližně před dvaceti lety byl přitom umělcův příjem primárně z fyzických nosičů, jako je CD, DVD, LP. Dnes je hlavně z digitální distribuce. „Na iTunes si lidé mohli stáhnout album za sedm euro. Místo, aby platili deset za CD,“ vysvětluje Michal Máka ze Supraphonu. To, že je prodej fyzických nosičů ztrátovou činností dokazuje krach donedávna největšího českého hudebního prodejce Bontonlandu. Firma koncem září letošního roku oznámila, že vstupuje do likvidace. Důvodem byl právě stále klesající prodej a tak i příjmy. „Kdysi měl vydavatel na starost distribuci a koncerty dělal management nebo agentura. Dneska se snaží vydavatel obstarat jak koncerty, tak i distribuci. Vše kvůli úsporám,“ upřesňuje Máka. Dále uvádí, že teď jdou muzikantům příjmy hlavně z koncertů a reklam než z prodeje nosičů. Podle Pokorného je ale tento způsob příjmu nejistý: „Peníze vám nikdo plně nezaručí. Je to veliká loterie. Ale teď to zaplat´pánbůh jde.“


Kateřina Žlabová
Kateřina Žlabová
Na Vyšší odborné škole publicistiky studuji třetím rokem. Mám za sebou pár let studia grafického designu, polygrafie a umění. Svůj volný čas většinou trávím doháněním povinností a venčením psa.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.