Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Do kin míří po znovuotevření stále více lidí. Pořád je zájem i o komiksové filmy

Filmová plátna jsou po dlouhém lockdownu znovu plná příběhů. Ačkoli si mnozí lidé během plošné karantény přivykli na pohodlí, které nabízejí streamovací služby, najde se stále velká skupina preferující zážitek v kině. Podle statistik distributorů se návštěvnost vyšplhala na stejnou úroveň jako před pandemií. Mimo jiné stále lákají také superhrdinové.

Filmový nadšenec Adam Jurčík (20) může od konce května konečně zase procházet dveřmi kinosálů. A hojně toho využívá. „Od skončení lockdownu jsem byl v kině nejméně desetkrát. Zhlédl jsem Black Widow, Zátopka a několik dalších snímku,” říká Jurčík. Je pro něj důležitá atmosféra, kterou streamovací služby nedokážou napodobit.

Statistiky Unie filmových distributorů napovídají, že není jediný a návštěvnost se pomalu vrací na stejnou úroveň, jako před pandemií.  V červenci do českých kin přišel milion diváků. V srpnu jejich počet vzrostl na 1,5 milionu. V roce 2019 jich v tentýž měsíc bylo 1,6 milionu. Podle stejného zdroje přispívají k vyššímu zájmu i komiksové filmy, jako například zmíněná Black Widow. „Důležité je ale upozornit, že v našich podmínkách komiksovky nutně nekralují. Z trůnu je pravidelně sesazují české komedie,” upřesňuje Jan Bradáč (50), ředitel distribuční společnosti Falcon. Dodává však, že snímky od společnosti Marvel hrají významnou roli v celkových tržbách.

Marvel umí stále překvapit

Ve statistikách boduje i komiksový Shang-Chi a legenda o deseti prstenech, který se odehrává v asijském prostředí. Svou premiéru si odbyl teprve v září. Navštívil ho i fanoušek komiksových filmů Pavel Tomáš Řehák (26). „Shang-Chi pro mě byl vítanou změnou. Marvelu prospívají různá prostředí, takže výprava do Číny byla zajímavá,” říká Řehák.

Shang-Chi příjemně překvapil i vedení Falconu. „Zasazení tohoto snímku jsme se obávali, protože české publikum vykazuje jistý odstup od děl, ve kterých nehrají bílí herci. Černošská nebo asijská produkce u nás jen málokdy uspěje, protože bývá pro českého diváka těžko srozumitelná,” vysvětluje Bradáč. 

Předpokládá, že kasovnímu úspěchu pomohlo i rozhodnutí společnosti Disney přenechat kinům několikatýdenní exkluzivitu, než snímek nabídne na své streamovací službě. Například Black Widow vyšla na obou platformách 9. července. Během měsíce na Disney+, které je zatím dostupné jen v 17 zemích, vydělal snímek 125 milionů dolarů. V kinech za dvojnásobnou dobu utržil celosvětově 370 milionů dolarů.

Po komiksovkách je pořád hlad

Podle recenzenta Romana Freiberga (34) začínají být superhrdinské filmy ohrané a pořád stejné. Statistiky však možný klesající zájem neukazují. Všechny zmíněné snímky se v týdnu své premiéry umístily na prvním nebo druhém místě celkové návštěvnosti. „Touha po komiksovkách stále neskončila. Věřím, že připravovaná novinka od Marvelu Eternals sklidí úspěch. V listopadu od ní očekávám velkou stopu. Pokračování komiksového Venoma, které startuje tento měsíc, svůj zářez do distribučních výsledků rozhodně udělá taky,” domnívá se Bradáč. 

Mezi připravované novinky patří i prosincový Spider-man: Bez domova, který by měl otevřít dveře do alternativních světů. Jisté naděje do něj proto vkládá Freiberg. „Paralelní vesmíry jsou v současnosti nejperspektivnějším trendem, který dává tvůrcům nové možnosti,” říká. Myslí si, že díky tomu superhrdinové diváky v nejbližší době neomrzí.


Jakub Kunc
Jakub Kunc
Jsem studentem třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Baví mě čtení v podstatě čehokoli, kultura a věda.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.