Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Do divadla na Marilyn? Muzikál Sugar na Fidlovačce táhne hlavně bavičská dvojice Pečenka-Písařík

Jerry alias Dafné a Joe jako Josefína. V Divadle na Fidlovačce měl 27. dubna premiéru americký muzikál Sugar (Někdo to rád horké). Ten byl napsán podle scénáře Billyho Wildera k legendárnímu filmovému snímku Někdo to rád horké, kde excelovali Jack Lemmon, Tony Curtis a Marilyn Monroe. Ne vždy se povede převést film na divadelní prkna, verze z Fidlovačky je však velmi zdařilá. Zásluhu na tom má především ústřední dvojice Pečenka a Písařík, kteří hrají muzikanty převlečené za dámy.

Tvůrci muzikálu, který se poprvé hrál na Brodwayi v roce 1972, věrně zachovali děj i hlavní pointu z amerického filmu Někdo to rád horké z 50. let. V Chicagu se jednoho dne dva mladí muzikanti Joe a Jerry stanou nechtěnými svědky přestřelky mezi mafiánskými bandami. Na útěku před gangstery se přestrojí za ženy a cestují na Floridu s dívčí kapelou, což odstartuje sérii komických situací a zápletek. Joe, který je převlečený za Josefínu, se nakonec zamiluje do hlavní zpěvačky Sugar, kterou ve filmu ztvárnila Marilyn Monroe a do Jerryho, kterému se v převlečení za ženu říká Dafné, se zakouká jeden z floridských milionářů.

Ve filmu zaznělo i několik písní, z nichž nejznámější je I wanna be loved by you v podání Marilyn Monroe. V muzikálové verzi je písní logicky více, ale na rozdíl od snímku zde paradoxně působí tak trochu nadbytečně. Zvláště pak ty, které ve filmové předloze nejsou. Hned na úvod totiž Sugar zpívá píseň pro jakousi reklamu na zmrzlinu. Ta se do děje ale příliš nehodí a je vidět, že ji tvůrci zařadili proto, aby muzikál odstartoval písní. Děj tedy jednotlivé písně nijak neobohacují ani neposouvají. Působí zde spíš jako prvek, který dopomáhá splnit žánr.

Interakce s diváky

Nastudování muzikálu Sugar (Někdo to rád horké) pro Fidlovačku zrežíroval choreograf a divadelní režisér Radek Balaš (muzikály Adéla ještě nevečeřela, Mýdlový princ). Do hlavní role trojlístku Joe, Jerry a Sugar obsadil Balaš Martina Písaříka (Mýdlový princ, Snowboarďáci), Lukáše Pečenku (Magor, Pokoj lidem dobré vůle) a Anetu Krejčíkovou (Eva tropí hlouposti, Ulice). Z těchto tří herců si však prakticky celé jeviště ukradl sám pro sebe právě Pečenka. Jeho herecké pojetí Dafné, za kterou je převlečen, se zdálo být až nepřekonatelné. Především pak na floridské pláži, kdy při hledání Krejčíkové nasadil vysokou fistulku a ječel „Sugar“. Čímž se mu dokonale povedlo napodobit Jacka Lemmona, který ztvárnil filmovou Dafné.

Pečenka svým hereckým výkonem a především komediálním talentem na scéně opravdu vynikal a herci Lemmonovi tak může směle konkurovat. Písařík, který za ním po komické stránce zaostával jen nepatrně, zase aktivně zapojoval obecenstvo. Jednou tak po divákovi chtěl, aby mu sundal botu a podruhé se „vmáčkl“ do publika, když se Joe s Jerrym schovávali před mafiány.

Obsazení herce Václava Svobody (Divotvorný hrnec, Ulice) do role postaršího milionáře Fieldinga bylo také dobrou volbou. Mohlo by se zdát, že jako oplácaný chlapík se do role ženitby chtivého boháče moc nehodí. To však pro Svobodu neplatí. Svůj herecký um předvedl zejména ve chvílí, kdy se jako milionář zamiluje do Dafné. Netuší však, že jde o převlečeného muže. Muzikálový Fielding nadbíhá Dafné s takovou urputností a zapálením, že tím předčí i výkon v samotném filmovém zpracování. Komediální dovršení přišlo ve chvíli, kdy v muzikálu při tanci Fieldinga s Dafné fungovala vzájemná chemie lépe než kdejakému pravému páru.

Naopak Aneta Krejčíková nijak výrazná nebyla. Na scéně s ostatními děvčaty z dívčí skupiny svým hereckým výkonem sice dominovala. Pokud se ale na jevišti objevila s Písaříkem a Pečenkou, neměla šanci. Josefína i Dafné jsou komediálním duem a v muzikálu vynikají jak po pěvecké stránce, tak i té bavičské. U Krejčíkové bylo především znát, že se jedná o její první velkou muzikálovou roli a herecky „dorůst“, ji bude ještě chvíli trvat. Na druhou stranu ve filmovém zpracováním herečka a modelka Marilyn Monroe taktéž „pouze“ sekundovala Lemmonovi s Curtisem.

Stepující gangsteři

V určitých scénách bylo vidět, že režisérem inscenace je právě Radek Balaš. Ten, jakožto mistr Československa ve stepu z roku 1989, se rozhodl do některých částí muzikálu step propašovat. A nebylo to vůbec na škodu, spíše naopak. Tanec tak dodal příběhu šmrnc a to zejména u scén, ve kterých „stepařsky“ nastupují mafiáni, kteří tanečně excelovali. Horší to však bylo s kostýmy, které konkrétně u těchto postav působily odbytě. Jako kdyby se tvůrci nemohli rozhodnout, zda půjde o moderně oblečené padouchy, či nikoliv. Ve výsledku tak má jeden mafián „moderně“ otrhané a děravé džíny a druhý „retro“ vestu od obleku a kalhoty s puky.

Představení působí jako příjemná oddechovka. Divák nemusí nad dějem, který není moc složitý, příliš přemýšlet a jediné, co se od něj očekává je, aby propadal záchvatům smíchu. Což je nejsnazší právě u scén, ve kterých vystupuje Pečenka. Než se však publikum stačí nadechnout a připravit se na další vtip, už zaznívá ona slavná věta „Nikdo není dokonalý“, kterou pronáší Fielding poté, co se mu Dafné přizná, že je muž. Tvůrci tak po celou dobu nezapomínali na filmovou předlohu a rozhodli se muzikál ukončit stejně symbolicky jako kultovní snímek.


Eliška Votrubová
Eliška Votrubová
Jsem studentkou druhého ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Studuji v zaměření Autorská žurnalistika a v redakci Generace20 jsem již druhý semestr. Mám ráda černobílé detektivky a cestování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.