Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Decadence now! – Za hranicí krajnosti se ocitá každý z nás

Holčička se smutným a vystrašeným výrazem ve tváři ponořená do vany plné krve. Rentgenové snímky pohlavního styku nebo potetovaný mladík s rukou propíchanou injekčními stříkačkami. Nic, co by potěšilo obyčejného člověka toužícího po klidném a spokojeném životě bez strachu ze smrti a sebedestrukce…

Každý z nás se někdy cítí zcela bezmocný a plný úzkosti. Často se ocitáme ve stavu deprese a na hranici svých sil. A možná i za hranicí krajnosti. Takové pocity obsažené ve fotografiích a plastikách můžeme až do ledna 2011 shlédnout v Galerii Rudolfinum. Dekadence now – Za hranicí krajnosti, jak zní celý název výstavy, v nás opět vyvolá otázku, co vše se dnes dá považovat za umění. Série výtvorů nám však také možná připodobní pocity, které mohou být až nebezpečně známé.

Dekadence v Galerii Rudolfinum je provokativní a pornografická. Světoví autoři mají za cíl nejen šokovat, ale stejně tak vyjádřit svůj pohled na život, své postoje k náboženství, sexu, drogám a násilí, a to bez jakýchkoli zábran.

Kříž z cigaretových nedopalků

I přesto, že lidé k výstavě přistupují spíše negativně, jejich zájem je obrovský. Každých 5 minut přicházejí noví nadšenci, kteří do sálu vstupují s určitou obavou. S obavou, že se v některých sděleních poznají, že jim to cosi připomene. V jednotlivých místnostech, které jsou tématicky nebo stylově rozdělené se plouží od jednoho výtvoru ke druhému a v hlavách se jim míchají všelijaké myšlenky. Občas jim přeběhne mráz po zádech, jejich mimické svaly sem tam naznačí zhnusený úšklebek nebo se naopak ironicky pousmějí.

Jako z každé kulturní události si návštěvník i z této výstavy odnáší určité pocity, které mohou být buď naplněné, nenaplněné, uspokojující, neuspokojující a v hlavě mu koluje otázka: Proč? Proč se svázaná a mučená žena vyfocená před útokem koňského údu má považovat za umění? Proč se autoři snaží přiblížit svoji víru prostřednictvím kříže z cigaretových nedopalků? A proč by měl člověk, který si žije krásný a spokojený život, na chvíli naprosto propadnout depresi a sdílet s „šíleným“ fotografem jeho dílo?

Já nejsem dekadentní…

Zajímavý zůstává i fakt, že někteří autoři vystavující své kousky se za dekadenty nepovažují. Jedním z nich je známý kontroverzní fotograf Joel-Peter Witkin, který se proslavil aranžováním a focením mrtvol nebo lidí s tělesným postižením. Ten v rozhovoru časopisu Respekt z 11.10. 2010 doslova říká: „Dekadence pro mě symbolizuje potlačení života, lidství podléhající zlu a temnotě. Podstata mé práce je opačná. Mým přesvědčením je bojovat za světlo.“  J.P. Witkin svoji obhajobu v rozhovoru uvádí na pravou míru, když říká, že obdivuje lidi, kteří mají určitý handicap, at´ už fyzický nebo psychický, ale nepropadnou zmaru a dekadenci, proto nechce být do tohoto směru řazen.

Joel Peter Witkin, Portrait of Joel

Joel Peter Witkin, Portrait of Joel

Pokud ovšem neznáte názor každého z vystavovaných autorů, nemůžete ani hodnotit, zda se vám dílo líbí či nikoli. Z estetického hlediska samozřejmě ano, ovšem ne z hlediska obsahového a sdělovacího. Nejste totiž schopni z fotografie nebo plastiky přesně poznat, jaký příběh a názor dílo doprovází. Pokud k tomu patříte mezi více konzervativní občany, je zřejmé, že vás výstava nijak nenadchne, ba naopak akorát pohorší a znechutí. Jestli se však řadíte mezi ty, kteří se nebojí něčeho jiného, odlišného a pokusíte se alespoň z části přijít na ústřední myšlenku práce dekadentního umělce, může vám výstava dát další pohled na svět. Také si ale uvědomíte, že vše, s čím se na výstavě seznamujete, může zažít nebo dokonce zažívá každý z vás. Úpadek, deprese, samotu, sklony k násilí.

Nebuďte spokojení

Slovo dekadence se dá charakterizovat mnoha způsoby, např. jako individualistický a subjektivistický myšlenkový a umělecký směr vyjadřující úzkost a depresi člověka. Nebo jako pejorativní označení literárních a uměleckých směrů navazujících na romantismus. Také jako světový názor a životní postoj vycházející ze Schopenhauerovy a Hartmannovy filozofie nevědomí a Nietzchovy filozofie nadčlověka.

Možná je načase přestat si hrát na spokojený a klidný život a zabývat se více svým nitrem, svými problémy a nebát se je říkat nahlas. Stejně jako autoři výstavy Dekadence now- Za hranicí krajnosti, kterým se to povedlo prostřednictvím fotografií a plastik hned ve třech městech najednou – v Praze, Plzni a Brně.

David Bailey & Damien Hirst, Jesus in Nailed to the Cross


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.