Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Barbie slaví 60. narozeniny. „Ta pravá“ od Mattela se dnes více podobá skutečným ženám

Jedna z nejoblíbenějších dětských hraček na světě, panenka Barbie, je i přes změny vzhledu stále v kurzu. Za jejím zrodem stála v roce 1959 americká společnost Mattel. Ikona hračkářského průmyslu v té době byla vyumělkovaná, ale postupně se začala více přibližovat realitě. Teď je panenka dostupná v mnoha odstínech pleti, má různé barvy vlasů, méně make-upu a rozdílné tvary postav.

Na počátku měla panenka Barbie téměř nereálný vzhled − velká prsa, vosí pas a dlouhé štíhlé nohy. Za šedesát let ale získala různé tělesné proporce a vypadá více jako skutečná dívka. „Barbie byla navržena jako bezchybná a dokonalá, zobrazovala nereálný ideál krásy. Je ale fajn, že se výrobci později rozhodli zobrazovat i nedokonalosti,“ říká studentka Eliška Minarová (20), pro kterou bývala Barbie oblíbenou hračkou. „Alespoň nebudou mít dívky komplexy ze své nedokonalé postavy,“ dodává další fanynka Barbie Kristina Procházková (20).

Panenka Barbie
Barbie vytvořila prezidentka americké firmy Mattel Ruth Handler, která ji pojmenovala po své dceři Barbaře. Inspirací pro ni byla německá panenka Bild Lilli. Hračka byla poprvé představena roku 1959 na veletrhu hraček v New Yorku. Nejprodávanějším modelem se stala Totally Hair Barbie z roku 1992, s blonďatými vlasy až na zem.

Cesta Barbie k reálnému vzhledu vyvrcholí příští rok, kdy hračka poprvé ožije na stříbrném plátně v celovečerním hraném filmu. Hlavní roli ztvární australská herečka Margot Robbie. Někteří příznivci jsou ale rozpačití z toho, jak bude živá Barbie vypadat. „Nejsem si jistá, zdali je dobré, aby panenku Barbie hrála ve filmu reálná postava. Vytvořit dokonalou animovanou postavičku je přeci jen lehčí,“ říká Minarová.

Nově třeba i s handicapem

Už letos na podzim chystá společnost Mattel ještě jednu novinku. K příležitosti kulatých narozenin chce uvést na trh hračku na invalidním vozíku nebo s protézou nohy. Výrobce se tak podle manažerky firmy Mattel pro Českou republiku Hany Fryšové snaží držet krok se současnou generací a světem, ve kterém žije. „Chápu, že se touhle cestou chce bojovat proti diskriminaci a šikaně, ale pro mě bude Barbie vždycky jen jedna – bez chyb a s růžovým životem,“ konstatuje studentka Minarová. „Barbie s handicapem je dobrý nápad. Postiženým dětem by to mohlo dodat sebevědomí a psychicky je tím podpořit,“ myslí si naopak Procházková.

Na trhu se už v minulých letech objevily panenky, které představovaly různá povolání. Podle Fryšové tím chce Mattel ukázat mladým dívkám, že jednou mohou být kýmkoliv chtějí. „Barbie byla například lékařkou, kosmonautkou nebo IT techničkou,“ říká Fryšová. Kromě rozmanitých povolání existují i Barbie podle slavných celebrit z Hollywoodu. Podobně jako ony je i panenka populární na sociálních sítích Instagram nebo Facebook. Ale zatímco slavní se na nich často snaží svůj obraz idealizovat, Barbie se ve virtuální realitě naopak snaží přiblížit skutečným lidem.


Karolína Urbanová
Karolína Urbanová
Studuji druhým rokem na Vyšší odborné škole publicistiky. V Generaci 20 jsem působila chvíli už v letním semestru a přispívala jsem články do kulturní rubriky. Ve volném čase ráda cestuji, poslouchám hudbu nebo fotím.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.