Zvířata v zoo můžou své adoptivní rodiče stát až 50 tisíc korun
Milovníci zvířat mají už několik let možnost svého oblíbence v pražské zoologické zahradě finančně podporovat. Zvířata je možné na jeden rok buď adoptovat, nebo sponzorovat. V rámci sponzoringu se lidé mohou rozhodnout, jakou částkou přispějí. „Stanoven je pouze minimální limit sto korun za rok,“ říká mluvčí Zoo Praha Michal Št´astný. Dodává, že adopce je častější i přes to, že nejnižší částka pro ni je tisícikoruna za rok.
Adopce představuje zaplacení určité sumy peněz, kterou předem stanoví zoologové. „Částka pokrývá náklady na péči o daného živočicha,“ říká Št´astný. Finančně podporovat zvíře se takto před dvěma lety rozhodla i překladatelka Jana Žlábková (56). S přáteli si na jeden rok adoptovali štětkouna afrického, což je zvíře podobné divokému praseti. Zaplatili za něj čtyři tisíce korun.
Dlouho chodili kolem billboardu s fotkou zvířete, která se jim moc líbila. S kamarády si pak udělali společný výlet do zoo. „Prase se jmenuje Morris, byli jsme z něj nadšení,“ vypráví Žlábková. Na cedulce před jeho výběhem si pak přečetli, že má brášku, se kterým hraje fotbal. „To nás dostalo,“ vzpomíná se smíchem. Kdyby prý ale kampaň na ulici neviděli, nikdy by je nenapadlo tvora adoptovat.
Žlábková má z finanční podpry zvířete příjemný pocit. Je ráda, že může přispět na dobrou věc. „Člověk navíc takové zvířátko doma mít nemůže,“ míní. Dvakrát do roka se zajede do zoo podívat. „První kroky míří vždycky za Morissem,“ dodává.
Nejoblíbenější je psoun
Nejdražší zvířata k adopci stojí 50 tisíc korun ročně. Skupinu těchto živočichů tvoří například hroch obojživelný, žirafa Rothschildova, slon indický nebo tygr malajský. O něco levnější jsou šelmy jako například levhart obláčkový či surikata. Za ně člověk zaplatí pět tisíc korun. Do kategorie s nějnižší částkou spadají například bezobratlí i malí savci. „Zcela nejoblíbenějším zvířetem je psoun prériový. Stojí tisíc korun na rok a má 114 adoptivních rodičů,“ uvádí Št´astný.
Například opička chápan středoamerický a papoušek zoborožec rýhozobý měli ke konci roku nejméně finanční podpory. „Proto se také stali tvářemi vánoční adopční kampaně. Tehdy neměli žádného adoptivního rodiče, všichni je však díky ní nalezli,“ vypráví Št´astný.
Přispěvatelů je nejvíce mezi jednotlivci. „Školy a firmy však také tvoří početný podíl dárců,“ dodává Št´astný. Firmy mají momentálně v adopci 247 zvířat, školy 398. Sponzor i adoptivní rodič dostanou jako poděkování cedulku se svým jménem, která bude vystavena u expozice zvířete. Každoročně se také koná setkání sponzorů a přátel Zoo Praha.