Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Živnostníci a malé firmy bojují o přežití. K záchraně jim pomáhá například instagramová výzva

Majitelé kamenných obchodů procházejí finanční krizí. Kvůli pandemii byly jejich provozovny sedm týdnů zavřené a firmy dostatečně nevydělávaly. Za své pobočky ale musely i tak platit nájem a zaměstnancům vyplácet mzdy. Proto vznikla na sociálních sítích výzva #malynakupvelkapomoc, která se menším firmám snaží situaci ulehčit a zviditelnit je. I když je zákazníci podporují, podniky se bojí, že pro ně krize bude mít zničující důsledky.

„Tržby firmy se vlivem krize propadly až o 90 procent. Snížila se nám poptávka jak od soukromých zákazníků, tak firem, které si u nás objednávaly ponožky na zakázku. Protože se ale krize dotkla i našich větších odběratelů, poprosili nás o trpělivost s platbami faktur,“ popisuje situaci majitelka firmy Sokino Viera Kotulánová. Právě e-shop Sokino je zapojený do výzvy #malynakupvelkapomoc, díky které se snaží zviditelnit. I když zaznamenali nárůst nových klientů v prvních týdnech krize, po znovuotevření prodejen se už poptávka i přes očekávání nezvýšila. „I přesto, že se na konci dubna otevřely menší prodejny, momentálně se to vůbec neprojevuje na našich prodejích,“ dodává Kotulánová.

Výzva #malynakupvelkapomoc se snaží pomoci firmám v krizové situaci a společně je propojit. Vznikla z iniciativy PR agentury ArtSPeak. Na internetových stránkách neustále aktualizují seznam zasažených firem. Do projektu se zapojilo přes sto šedesát značek a stále přibývají. „Cílem je osvěta, která má lidem připomenout, aby se zamýšleli nad tím, koho svým nakupováním podporují, a aby obzvlášť v této době nakupovali uvědoměle,“ říká iniciátorka projektu Olga Bureš Vrbíková. Stránka navíc ani po koronavirové krizi nezanikne a bude nadále pomáhat malým podnikatelům.

Variantou jsou e-shopy

Některé společnosti musely kvůli své záchraně ze dne na den založit e-shop. „Před pandemií jsme se orientovali hlavně na přímou komunikaci se zákazníkem a e-shop ležel ladem. Po uzavření obchodu jsme ale museli urychlit tvorbu nového internetového portálu a webových stránek. Doufáme ale, že časem se budeme moci vrátit zpět k přímé komunikaci,“ popisuje dcera majitele rodinného šperkařství Belda Viktorie Beldová (33). I přesto, že byla jejich pobočka v Praze téměř dva měsíce zavřená, museli za ni platit nájem. Vlivem omezení svateb také přišli o značnou část zisku z výroby snubních prstenů. Na stránkách projektu #malynakupvelkapomoc mají zatím k datu 8. dubna vyčíslenou ztrátu sto tisíc korun. Ta je ale pouze orientační. „Bojujeme o přežití, jak velké budou ztráty zatím nedokážeme odhadnout,“ dodává Beldová. Rodinné šperkařství má nyní svou pobočku otevřenou po předchozí domluvě s klienty. Kvůli krizi ale plánují přesun obchodu jinam. 

Do vážných problémů se dostal také Second hand Moment, který má v České republice čtyři pobočky. „Několikatýdenní zavření našich obchodů je pro nás ekonomicky zdrcující. Každý den přicházíme o tržby a celá situace pro nás může mít zcela existenční dopad. V ohrožení není jen existence naší firmy, ale taky pěti neziskovek, kterým posíláme část našich zisků,“ popisuje situaci marketingová manažerka Hana Pavlíčková. Neziskové společnosti, které Moment podporuje, jako jsou například Mobilní hospic Ondrášek nebo Kola pro Afriku, sice mají příjmy z více zdrojů, každá koruna je pro ně důležitá.

Zaměstanci jsou v ohrožení

Second hand v této době spustil alespoň prodej voucherů v hodnotě od sta do tisíce korun na budoucí nákup v kamenných obchodech v Praze a Moravskoslezském kraji. „Prodejem voucherů jsme získali šedesát sedm tisíc korun, díky kterým jsme mohli uhradit platy svých zaměstnanců. Bojujeme a vyhodnocujeme další možnosti. Snažíme se situaci zvládnout a připravit se na další kroky. Nevíme ale, zda to bude stačit,“ dodává Pavlíčková.

Podle šéfa Asociace malých a středních podnikatelů Břetislava Ošťadala 40 % podniků hlásilo v lednu více než třicetiprocentní propad zakázek. Kdyby firmy kvůli krizi propustily dvacet procent pracovníků, přišlo by jich o práci půl milionu. „Firmy nyní nehrají o úspěch, ale o přežití. Stát si neuvědomuje, že hospodářský průšvih je hodně velký. Když více nepomůže malým a středním podnikům, tak zkrachují,“ říká pro web euro Ošťadal. Zánik těchto podniků by tak mohl mít fatální dopad i pro jejich zaměstance. „Pomoc od státu stále řešíme. Jelikož jsme s.r.o. na dvacet pět tisíc korun nemáme nárok. Doufáme, že se nám podaří prokousat byrokracií alespoň na příspěvky na zaměstnance,“ dodává Beldová.


Jiřina Havlová
Jiřina Havlová
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Cestování, móda, víno a sarkasmus, to je moje.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.