Zájem o české pivo v zahraničí roste. Podle sládků se totiž klasický ležák dobře pije
České pivovary za minulý rok uvařily nejméně piva za posledních pět let. Nebylo to o mnoho, ale přesto. „Za pokles výroby piva mohou ve velké míře různé regulace a byrokratická nařízení. Hlavně EET a protikuřácký zákon, kvůli kterému se v hospodách a restauracích nesmí kouřit,“ říká předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal. Dohromady se vloni v zemi vyrobilo 20,3 milionů hektolitrů, což je o 0,7 procenta méně než v roce 2016.
Poptávka po českém pivu klesla pouze v tuzemsku. Naopak v cizině je typický český ležák stále oblíbenější a jeho export roste. Podle Jana Lumberta, sládka Únětického pivovaru, stojí za narůstající spotřebou českého piva v zahraničí jeho charakteristika. „Tradiční český ležák se dobře pije. Když člověk popíjí třeba tmavý britský stout, dá si jich pár a má toho dost, podobná piva jsou hodně těžká a hutná. Českého spodně kvašeného ležáku člověk zvládne vypít víc,“ vysvětluje.
Krása v jednoduchosti
Právě jednoduchost českého ležáku je podle sládka důvodem jeho úspěchu. „V zahraničí se vaří především pivní speciály, netradiční a nové typy nápoje. Například i ochucené,“ popisuje. Tato piva jsou určená hlavně k degustacím, při kterých zákazníci ochutnávají různé druhy. Český ležák je tak oproti ostatním pivům poměrně obyčejný a stále stejný. „Právě proto se k němu ale lidé často vracejí,“ dodává Lumbert.
České pivovary loni do zahraničí vyvezly 4,6 milionů hektolitrů nápoje. „Nejčastěji se pivo exportuje na Slovensko, do Německa, Polska, Británie a Korejské republiky,“ vyjmenovává František Šámal. Zájem roste i v USA, Číně a Rusku, kam svůj ležák exportuje například Plzeňský Prazdroj.Většina vyvezeného piva pochází právě z Plzně. Prazdroj i díky silnému exportu loni vyrobil 11 milionů hektolitrů piva, tedy nejvíce za dobu své existence.
Doma je nejlíp
I přes velký zájem v cizině zůstává většina českého piva v tuzemsku. Podle statistiky Českého svazu pivovarů a sladoven se za hranice vyveze sotva čtvrtina uvařeného nápoje. Větší část se rozprodá po České republice. „Pivo je i přes malý pokles výroby stále nejtypičtějším českým nápojem. Spousta lidí chodí do hospod popíjet, pivo si zákazníci objednávají i jen tak třeba k obědu. Odběr je proto i nadále velký,“ říká Michal Hájek, výčepní z pražské restaurace Na Růžku. Česká republika je tak dlouhodobě zemí s nejvyšší spotřebou piva na světě. V průměru vypije každý Čech za rok 138 litrů piva.