Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Za originální pivo si lidé rádi připlatí. V Česku přibývají až dva minipivovary za měsíc

Zlatavý mok s příběhem Čechy láká. I proto počet minipivovarů v tuzemsku stále roste. A to navzdory tomu, že své pivo často prodávají výrazně dráž než velkovýrobci. Návštěvníci minipivovarů navíc kromě speciálního piva dostanou i originální zážitek.

Sládek Jiří Vainar si letos v létě otevřel malý pivovar v Nové Bystřici, která má něco přes 3000 obyvatel. „Chtěl jsem si splnit sen a dostat na trh kvalitní pivo. Do jeho vaření tak vkládám velké množství času i lásky,“ usmívá se Vainar, který prodal svoje první pivo na začátku července. Minipivovar je lákavou atrakcí pro turisty, a tak ho podporuje i samo město.

Prostory a peníze ale nestačí. „Stěžejním bodem pro otevření minipivovaru bylo jednání s celním úřadem, který ke konci musel dát povel ‚můžete vařit.‘ Dále bylo zapotřebí získat různá povolení: stavební, od krajské hygienické správy nebo od potravinářské inspekce. Dále jsem nechal ocejchovat pivní tanky metrologickým institutem. Také jsem musel svou činnost nahlásit na finanční a živnostenský úřad,“ popisuje své peripetie Jiří Vainar, který se byrokratickými překážkami nenechal odradit.

Lokální příběh

Podobně jako on si v Česku povolení vyřídí až dva minipivovary za měsíc. Potvrzuje to i prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň. Podle něj je každý originální hlavně svým příběhem a zatím nic nenaznačuje tomu, že by se měl růst zastavit či jen zpomalit. „Minipivovary jsou hitem, a to hlavně v malých městečkách. Podporují tam turistický ruch. Často jsou spojeny s lokálním příběhem. Přináší život do regionů, které by těžko hledaly jinou atraktivitu,“ vysvětluje Šuráň. Vloni bylo v Česku kolem 390 pivovarů, které uvaří do deseti hektolitrů piva ročně. V listopadu letošního roku už jejich počet přesahuje 420.

Pivo z minipivovarů láká lidi i přesto, že si za něj připlatí. Průměrná cena jedenáctky Kozla nebo Regenta se v Nové Bystřici prodává za 26 korun. Novobystřický minipivovar vedle toho nabízí jedenáctistupňové pivo za 35 korun. I tak ho prodá okolo 4000 litrů za měsíc. „V minipivovarech jde především o pestrost chutí, originalitu prostředí a zážitek. Takové pivo není anonymní. Lidé vědí, kdo ho konkrétně uvařil a mohou posoudit, jak si přitom vedl,“ popisuje Jan Šuráň.

Spolupráce s velkými pivovary

Právě tato přidaná hodnota zákazníky k minipivovarům přitahuje. Ty navíc často nabízejí i něco navíc – třeba víkendové pobyty. „V pivovaru Český Rudolec jsem se ubytoval v penzionu, který je s ním spojen. Nabízí nejen prohlídky pivovaru, ale i restauraci a wellness. Tam jsem si dopřál pivní lázeň,“ říká milovník piva Antonín Běhan. Na víkendy do pivovaru jezdí s přáteli často. Považují to za každoroční tradici a vždy vyhledávají nový minipivovar.

Velkým pivovarům menší kolegové většinou nevadí, naopak je často podporují. V listopadu se například v restauracích Plzeňského Prazdroje čepuje ležák, který vznikl ve spolupráci s minipivovarem Matuška. A podobně postupují i další. Právě tudy by tak do budoucna mohla vést cesta k dalšímu rozvoji drobného pivovarnictví v Česku.


Dáša Šamanová
Dáša Šamanová
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze a již čtvrtý semestr působím v Generaci 20. Tentokrát už na tom, pro mě zatím nejnáročnějším, postu, a to jako šéfredaktroka. I když je náročný, baví mě ze všeho nejvíc. Každým dnem totiž posouvá hranici mých nervů, ale i schopností jednat a editovat články mladších spolužáků, o krok dál. Pocházím z malé jihočeské vesnice, kam se ráda vracím a k životu potřebuji přírodu, cestování a smích.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.