Weboví autostopaři jedou bez přestupů a někdy levněji než busem
Ne každý má auto nebo je rozeným stopařem, jenž vydrží stát dlouhé hodiny u silnice. Shánění řidičů, kteří jedou správným směrem, proto usnadňují bezplatné weby, na nichž jsou zveřejňovány nabídky nebo žádosti o spolujízdy. Stačí se jen zaregistrovat a „složit“ na benzín. Taková cesta trumfne v nákladech i hromadnou dopravu.
Služby těchto webů využívá i Isabela Vilingerová. „Jezdím tak dvakrát týdně. Vždy, když jedu na kolej nebo zpátky domů,“ říká studentka Jihočeské univerzity. Cesta z Chodova u Karlových Varů, kde bydlí, ji většinou vyjde na 200 korun. Stejnou částku utratí i při cestování hromadnou dopravou. Vilingerová ale dodává, že někteří řidiči chtějí klidně i o několik desítek korun méně.
Běžně ji řidič sveze až před její studentskou kolej. Nemusí ani řešit přestupy, vůz jede jednu trasu a zbytečně nezajíždí. Vilingerová tak na cestě stráví tři hodiny, v hromadné dopravě o hodinu více. Pochvaluje si tedy hlavně rychlost cestování a možnost poznat nové lidi.
Problém může být domluva
Program spolujízdy však přináší výhody i řidičům. To potvrzuje Slovenka Jana Karpátyová, která jezdí vlastním autem mezi Popradem a Prahou. „Peníze od spolujezdců mi pokryjí ze tří čtvrtin náklady na benzín,“ pochvaluje si. Za místo v jejím autě pasažér zaplatí okolo 400 korun, cestu autobusem by měl o 80 korun dražší. Kdyby jela sama, tak by tankovala za víc jak 1 600 korun. I pro své pohodlí tak Karpátyová vítá možnost spolujízdy.
Portál Jízdomat.cz, který letos oslavil třetí rok fungování, poskytuje navíc registrovaným uživatelům slevu na tankování. Srážka činí třicet haléřů z jednoho litru benzínu. Výhoda však platí jen u čerpacích stanic EuroOil.
Přes výhody sdíleného cestování, jakými jsou rychlost, pohodlí a snížení cestovních nákladů, se ale na trase mohou vyskytnout problémy. „Většinou se jedná o stížnosti typu špatná domluva na místě setkání nebo spolujezdec nepřišel a nedal vědět,“ říká Martina Čmielová z portálu Jízdomat.cz. Na něm evidují přes sedmdesát tisíc registrovaných uživatelů, přičemž dvě třetiny tvoří spolujezdci.
Webů pro stopaře ale existuje celá řada. To je však podle Karpátyové často problém. Podle jejích slov poptávka po spolujízdách nechybí. Případní pasažéři jsou ale roztroušení po různých webech, takže ji někdy dělá problém vždy naplnit kapacitu vozu.