Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Vysokoškoláci chtějí podnikat. Banky ale žádné úvěry na míru studentům neposkytují

Už během studia mají vysokoškoláci sny o vlastním podnikání. Samotné založení firmy je sice otázkou několika papírů, problém ale může nastat s financemi. Mladí lidé totiž obvykle nemají našetřený kapitál a banky mají pro začínající podnikatele stejné podmínky úvěrů, nehledí na věk ani studium.

Ambice vlastnit firmu má stále více mladých lidí, kteří se založením nechtějí čekat do doby než vystudují vysokou školu. Studenti ale většinou nemají našetřený potřebný kapitál, který člověk pracující na plný úvazek zvládne nastřádat za několik let. A právě na tom velmi často studentské sny o vlastním byznysu rychle ztroskotají. Cesty jak při škole zafinancovat podnikání existují. Banky ale žádné úvěry na míru studentům neposkytují.

První možností je firemní úvěr, na ten ale musí mít studenti dostatek zkušeností. U tohoto typu úvěrů je zapotřebí, aby klienti podnikali alespoň jeden rok,” vysvětluje mluvčí Equa bank Jitka Starostová. Podmínky pro udělení půjček se u každé banky liší. Úplný proces, podle kterého vyhodnocují, zda klientovi půjčku schválí či ne, je většinou tajným receptem každé z nich. Pokud ale student není schopen doložit rok podnikání, může sáhnout ještě po spotřebitelském neúčelovém úvěru. U něj je výhodou, že vysokoškoláci nemusí říkat, na co částku chtějí použít. 

Úvěr má ale i své nevýhody. Člověk si totiž půjčuje jako fyzická osoba a musí se tedy zaručit vlastním majetkem. Jednotlivé banky se ale od sebe liší i v tomto. „Naše banka požaduje, aby měl klient příjem z území České republiky. Ten může přicházet ze zaměstnání na hlavní pracovní poměr, podnikání, rodičovské dovolené nebo důchodu. Minimální příjem ale musí být alespoň ve výši 6 000 Kč,” zpřesňuje podmínky u Equa bank Starostová.

Ušetřit se dá v začátcích

Vlastní sen o firmě, která bude organizovat společenské akce, měla před dvěma lety i Tereza Slavíková (22). Té ovšem při rozjezdu agentury Dailly.cz pomohl našetřený kapitál a to, že neinvestovala peníze do drahých věcí, které si mohla udělat i sama. „Pokud bych měla tehdy někomu platit za webové stránky, rapidně by se náklad na rozjezd firmy zvedl. Proto jsem se rozhodla si je vytvořit sama a investovat tak o to víc do reklamy,” popisuje Slavíková. Do začátku firmy dala zhruba 10 tisíc korun.

Reklamu řešila propagací své facebookové stránky, sponzoringem daných příspěvků a tištěnými letáky, které roznášely hostesky na různých akcích v Plzni, kde agentura sídlí. Po založení rovněž ušetřila na práci účetních, bez kterých se podnikatel obejde jen těžko. Slavíková má totiž v rodině hned tři. Při realizování nápadů je tedy hlavní, rozmyslet si, do čeho bude třeba vrazit nejvíce financí. Studenti by se tedy neměli zbytečně pouštět do projektů, které vyžadují příliš vysoký kapitál anebo si půjčovat více, než je nutné.

Pomoct mouhou i kampaně

Aby ovšem banky vyšly vstříc začínajícím podnikatelům, kteří se rozhodnou pro možnost půjčky, snaží se například Československá obchodní banka podmínky zlepšit alespoň v jiných ohledech. „Nabízíme varianty podnikatelských účtů, které se snaží svými službami odpovídat potřebám konkrétního podnikatele. Dále se snažíme také usnadnit přijímání platebních karet v obchodech,” zpřesňuje mluvčí ČSOB Pavla Hávová. Krom toho se ještě e-shopům snaží umožnit více platebních metod, tedy aby nebyl zákazník odkázán třeba jen na placení kreditní kartou, nebo na dobírku. 

Třetím způsobem, jakým mohou studenti rozjet vlastní byznys, je obrátit se na takzvané crowfundingové kampaně, kde jim na zrealizování jejich snů přispívají lidé, kterým se nápad líbí. Tyto kampaně v Česku umožňují například weby jako Startovač nebo Hithit. Podmínky bank totiž vysokoškolským začínajícím podnikatelům příliš nenahrávají.


Barbora Schneiderová
Barbora Schneiderová
VOŠP jsem absolvovola v roce 2018. V Generaci20 působím jako šéfeditor.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.