Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Vydání knihy vlastním nákladem většinou neznamená zisk

Mít připravený rukopis, investovat do jeho publikování a nakonec i ukázat obchodního ducha. Vydání knihy vlastním nákladem, takzvaný vanity press, může být první krok ke kariéře spisovatele. Ceny takových služeb jsou vstřícné, za nadstandard však může autor zaplatit i deset tisíc korun za padesát výtisků.

Zatímco u velkého nakladatelství je spisovatel jedním článkem z mnoha, při vydávání vlastním nákladem v sobě musí skloubit jak cit pro text, tak schopnost prodat sebe sama. I tak ale služby, které za úplatu připraví knihu k vydání, budí mezi autory zájem. „Týdně připravíme jednu až dvě knihy,“ říká Roman Horák, jednatel vydavatelství a nakladatelství Nová Forma.

Cena je přitom odvozena individuálně od autorových požadavků a množství nákladu. Například klasický černobílý tisk se při padesáti kusech o přibližně sto padesáti stranách pohybuje i s korekturou okolo čtyř tisíc korun. Jeden kus tak vyjde na osmdesát korun, přičemž většina vanity press nakladatelství bere objednávky minimálně o devíti výtiscích.

Nadstandard až za trojnásobek

Jestliže ale autorovi nestačí mít „jen“ svázáno, může využít množství doplňujících služeb. Podle přání lze nastavit typ papíru, formát, barevnost nebo třeba druh vazby. Každým takovýmto zásahem se pochopitelně zvyšuje konečná cena, která může být víc než trojnásobná.

„V průměru se počáteční investice pohybuje okolo tří tisíc,“ zmiňuje Horák. Sám dodává, že se většinou náklady spojené s vydáním knihy autorovi vrátí v podobě honoráře. Ten například u nakladatelství Nová Forma dosahuje čtvrtiny z prodejní ceny.

Pozitivní zkušenost potvrzuje Jan Ureš, který publikoval touto formou u služby Knihovnička.cz. Do vydání básnického almanachu investoval přes pět tisíc korun. „Návratnost byla okolo osmdesáti procent. Ztráty byly především kvůli rozdaným kusům,“ říká a do budoucna takto plánuje vydat i vlastní autorskou publikaci.Tentokrát ale až ve čtyřnásobném nákladu, sto výtisků almanachu totiž údajně zmizelo už během měsíce.

 Zavedená značka je stále víc

Hotovým výtiskem však práce autora nekončí. Aby se totiž dílo zhodnotilo, nebo si na sebe alespoň částečně vydělalo, musí člověk znát a využívat vhodné distribuční kanály. Ne všechny vanity press nakladatelství totiž nabízejí prodej autorských knih skrze jejich vlastní e-shopy. Pak autorům nezbývá než obcházet s výtisky nejbližší okolí a knihkupectví a nabízet odkup.

Zkušenost je taková, že knihkupci v tomto případě slyší spíše na jméno již zavedeného nakladatelství. „Oficiálně vydaných knih jsem za jeden měsíc prodala dvakrát tolik, než samizdatu za tři roky,“ shrnuje na svém blogu mladá fantasy spisovatelka Tereza Matoušková.

Podle Zprávy o českém knižním trhu, vydané začátkem října Svazem českých nakladatelů a knihkupců, vzrostl prodej knih od roku 2011 zhruba o miliardu. Průměrná cena knih se pak pohybuje mezi 230 a 240 korunami, u samizdatových většinou od 150 korun.


David Loch
David Loch
Momentálně (říjen 2013) jsem redaktorem ekonomické rubriky. Ve volném čase se zajímám o hudbu všeho rázu a přispívám na takto tématicky vymezené weby. Mé motto: Když setřeš rosu na kolejích, neminou tě varhánky.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.