Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Vánoční prodej vitráží mi zajistí příjem až do jara, říká stánkařka

V období adventu se konají vánoční trhy po celé republice. Pro většinu stánkařů jsou největší prodejní událostí roku. Příchod prosince tak očekává i Helena Halová, která vyrábí skleněné vitráže.

Helena Halová (60) z Prahy nabízí ve stánku na trzích po Česku vlastnoruční výrobky – skleněné vitráže. Ty si mohou zákazníci pověsit například jako ozdobu do okna. Halová se věnuje vitrážím téměř 14 let. Nejprve vyráběla lustry a lampy, nyní už 10 let prodává ve stáncích menší dekorace.

Asi rok je už v důchodu, přesto prodává dál, musí: „Jako živnostník jsem si celý život přiznávala malé příjmy, abych neplatila vysoké daně. Teď se mi to vymstilo,“ smutní. Málo peněz tak šlo na její sociální pojištění, ze kterého stát vyplácí důchod.

Lidé už pět let šetří

Tak, jako pro většinu obchodníků, jsou pro Halovou předvánoční prodeje největší událostí roku. „Vitráže jsou netradičním dárkem, na který často zákazníci nenarazí,“ vysvětluje zájem o výrobky stánkařka. Již koncem srpna začíná vyrábět zboží do zásoby, aby ho měla do svátků dostatek.

Nejvíce si v prosinci vydělá na trzích v Domě bytové kultury v Praze. Za každý ze čtyř dnů, kdy tam nabízí své zboží, si přijde na 15 tisíc korun. Vydělá si tak dost peněz na to, aby až do příchodu jara nemusela moc prodávat. Po Vánocích totiž tržby rapidně klesají. „Lidé šetří nebo dokonce splácí půjčky na dárky,“ odůvodňuje si Halová.

Snahu zákazníků šetřit však v pozoruje celoročně. „Oproti dřívějšku si lidé kupují menší vitráže. Čím levnější, tím pro ně lepší,“ vysvětluje stánkařka. I když výroba a prodej vitráží není podle Halové zlatý důl, ještě před pěti lety ze zisků poměrně slušně vyžila. Roční obrat má nyní o polovinu nižší než tehdy, pouhých 150 tisíc. „Kromě toho, že lidé už příliš neutrácí, vzrosly i výrobní náklady,“ říká Halová.

Dražší kusy kupují cizinci

Andílek z barevného skla může být netradičním dárkem pod stromeček. Foto: Eliška  Bramborová

Andílek z barevného skla. Foto: Eliška Bramborová

Nejvíce peněz jsou za její výrobky ochotni zaplatit cizinci. Ti si na rozdíl od Čechů kupují větší výrobky. Cena samozřejmě roste s velikostí vitráže. Malý andílek, či čtyřlístek, který se vejde do ruky, vyjde zhruba na 60 korun. Nejdražší jsou pak velicí motýli či slunce. Za ty zákazník zaplatí i 600 korun. Stánkařka provozuje také internetový obchod se svými výtvory, ale příjmy z něj jsou zanedbatelné.

Z barevných kombinací vitrážového skla se dají vytvářet kromě dekorací do oken také obrazy, svícny, či okna budov. Sklo, které je barveno již při výrobě, není však levná záležitost. Metr čtvereční vyjde na dva až čtyři tisíce korun. Halové vystačí takový kus zhruba na 40 malých vitráží a jednu velikou. Cena materiálu a vedlejší náklady tvoří 50 procent z prodejní ceny jejích výrobků. Tu se snaží stanovovat co možná nejnižší a bojovat tak proti konkurenci.

Halová přiznává, že by se dalo tímto řemeslem vydělat i více. Zná několik rodin, které se tím živí hodně úspěšně. „Sama ženská v paneláku, jako jsem já, nezvládne rozjet byznys v takové míře. Chtělo by to aleliér, pomocníky a především peníze na reklamu,“ přemýšlí prodejkyně. O podobnou věc se snažila kdysi s přítelkyní, nyní už ale nezbývají síly.


Eliška Bramborová
Eliška Bramborová
Studuje třetím rokem VOŠP, zaměření autorská žurnalistika. Pro web Generace20 píše především o domácích a lifestilových tématech. Zajímá se o jídlo, literaturu, historii nebo tanec.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.