Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Účtenkovka na vlastní kůži: jednoduchá aplikace překvapí složitým zadáváním kódů

Mobilní aplikace Účtenkovka ovládla žebříček nejstahovanějších aplikací v internetovém obchodě App store.  Smyslem téhle „hry" je zaregistrovat své pokladní doklady do účtenkové loterie a dostat se tak do slosování o ceny. Soutěžící mohou vyhrát například auto nebo milion korun, slibuje ministerstvo financí. To si od celé akce slibuje větší kontrolu obchodníků a tak i vyšší výběr daní. 

„Při placení u pokladny se mě nějaká žena za mnou zeptala, zda si může vzít můj doklad do Účtenkovky,“ říká bezpečnostní technik Jan Bujtár (48), který se do hry, prý kvůli nedostatku času, zapojovat nechce. Svou cílovou skupinu si už ale Účtenkovka za první dny své existence našla. Někteří lidí se ptají prodavaček v obchodě, zda nemají nějaké účtenky navíc, případně sbírají účtenky, jež běžně zůstávají v nákupních košících v supermarketech. Možná i díky tomu je aplikace zařazena do kategorie Zábava. Pravá hra začne ale až u losování, kde lidé mohou měsíčně vyhrát až milion korun.

Podle průzkumu střediska empirických výzkumů (STEM) má o hru zájem nadpoloviční většina všech obyvatel České republiky starších 18 let. Dvě pětiny dotázaných navíc předpokládají, že budou hrát vícekrát týdně, třetina dokonce denně. Mezi recenzemi na aplikaci v App Store se ale většinou objevují spíše nadávky na bývalého ministra financí Andreje Babiše, narážky na koblihy, udavačství nebo jen heslo Sorry jako. Účtenkovku také kritizují opoziční politici, kteří vyzývají k bojkotu. Jde podle nich o předvolební populismus a podporu udávání.

Hra s kódy EET

Samotné stažení aplikace je zdarma a trvá pár minut. V internetovém obchodě App store se Účtenkovka zařadila mezi nejstahovanější aplikace a předehnala tak v Česku dokonce i YouTube, Messenger či Instagram. Stáhnout si ji lze i pro ostatní mobilní platformy. Hra má velmi jednoduchý vzhled, tři základní tlačítka a výrazné barevné logo. Vyznat se v ní dá poměrně rychle a velké červené tlačítko s nápisem HRÁT nelze minout. Registrace nových uživatelů je už složitější. Kromě základních osobních údajů si aplikace žádá také číslobankovního účtu.

Zadávání a nahrávání účtenky do aplikace je pak zdlouhavé, uživatel se musí soustředit na dlouhé kódy BKP či FIK, což jsou údaje o elektronické evidenci tržeb, které najdou na jakékoliv účtence. Kód obsahuje velké množství velkých i malých písmen a čísla a je snadné se splést. Inkoust na dokladu bývá navíc často rozmazaný a nečitelný. „Přečtení účtenky se mi většinou podaří až na podruhé, často v kódech dělám chyby. Nejčastěji zaměňuji velké B s číslicí 8,“ potvrzuje důchodkyně Anna Habadová (68), která podle svých slov Účtenkovku používá každý den.

Chyba registrace

Aplikace ještě zjevně nefunguje ideálně, při registraci účtenky se na displeji objevují chybové hlášky. „Účtenkovku jsem vyzkoušel jednou, ale paragon z pekárny mi nevzala. Tak jsem to vzdal,“ říká zklamaný Josef Bernátek (45), profesí recepční.

Aplikace nabízí i automatické nahrání účtenky pomocí fotoaparátu v mobilu, ale to komplikuje právě špatná čitelnost textu na účtenkách. Nahrání přes fotoaparát se většinou nepovede ani na pátý pokus. Provozovatelé přitom slibují, že „svou účtenku pro nejbližší slosování zaregistrujete během minuty“. I přes veškerou snahu, se to však nedaří, minuta rozhodně nestačí. Případné výhře se tak musí obětovat čas i trpělivost. První slosování proběhne 15. listopadu.


Klára Dedková
Klára Dedková
Jsem studentkou druhého ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky se zaměřením na autorskou žurnalistiku. Pocházím z Mariánských Lázní, ráda čtu, chodím na koncerty a s velkou pravděpodobností mě potkáte v pražských kavárnách nebo na politických debatách. V Generaci 20 přispívám do zahraniční rubriky.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.