Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Účtenková loterie skončí fiaskem jako na Slovensku, odhaduje behaviorální ekonom

Už za půl roku začne největší loterijní hra v dějinách Česka - účtenková loterie. Cílem je lidi motivovat k tomu, aby v podnicích sami aktivně vyžadovali účtenky a pomáhali tak bojovat proti daňovým únikům. Na konci měsíce se pak budou moct zapojit do slosování o peněžní výhry nebo dokonce o auto. Šance na výhru je však nízká a podle behaviorálního ekonoma z Vysoké školy ekonomické Lubomíra Cingla časem o loterii přestanou mít lidé zcela zájem, stejně jako se tomu stalo na Slovensku.

Myslíte si, že se do účtenkové loterie zapojí v Česku hodně lidí?
Věřím, že na začátku bude zúčastněných spousta. Poté, co ale lidé zjistí, jaká je reálná šance na výhru, zájem opadne. Účtenková loterie je zaměřená na jednu lidskou vlastnost a tou je přeceňování. Lidé přeceňují příliš malé pravděpodobnosti a naopak podceňují ty příliš velké, což je v podstatě jeden z prvních poznatků behaviorální ekonomie v 70. letech.

Bylo tomu tak i na Slovensku?
Ano, a také tam tato loterie skončila fiaskem. Pokud v České republice nebude v účtenkové loterii oproti Slovensku nějaká výrazná změna, asi to dopadne stejně.

Jakou roli v tom hraje lidská psychologie?
Docela velkou, zejména ve zmíněném přeceňování. I když je pravděpodobnost strašně moc malá, lidé se chovají, jako by byla třeba padesátiprocentní.

Co o tom ví behaviorální ekonomie. O tom, jak lidi přimět k tomu, co ani třeba dělat nechtějí?
Behaviorální ekonomie se v podstatě zabývá právě tím, co lidé dělat nechtějí. Anglicky se tomu říká nudge, což ve volném překladu znamená citlivě někoho popostrčit správným směrem. Tato ekonomie je oproti klasické také více lidská. Přistupuje k lidským potřebám.

Nemůže si pak člověk připadat manipulovaný?
To je těžká otázka. Manipulování člověkem je jeden z hlavních protiargumentů proti těmto zásahům. Lidem je ale pořád ponechána svobodná vůle a mohou se z toho vyvázat. Pokud se člověku něco nelíbí, může si v podstatě stejně dělat, co chce. Stát nastaví směr, ale člověk se může svobodně rozhodnout, zda ho bude respektovat a plnit.

Jak byste lidi motivoval vy, aby si brali v podnicích účtenky?
Účtenková loterie není ve své podstatě vůbec špatná možnost. Je otázka, zda jsou vlastně jiné způsoby, jak si vynutit, aby si lidé účty opravdu brali a aktivně je vyžadovali.

Co si myslíte o tom, jak se Češi rychle zapojili do udávání podniků, které porušují pravidla elektronické evidence tržeb? Překvapilo vás to?
Nepřekvapilo. Češi to mají asi v sobě. Obávám se ale, že ta udání mohou mít špatný efekt na vzájemnou důvěru mezi lidmi. Pokud udání budou častá a stát na ně bude aktivně reagovat, může to mít za následek, že se obecně mezi zákazníky a prodejci sníží důvěra. A důvěra v ekonomice je dost zásadní pojem a je složité ji vybudovat. Zjednodušuje fungování ekonomiky. Stát to ale nastavil tak, aby se lidé báli a udávali.

A co může být důsledkem?
Například se zvýší transakční náklady. A v současné době už vidíme i to, že podnikatelé v souvislosti s EET už zavírají své podniky.


Tereza Pořízková
Tereza Pořízková
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Mezi mé koníčky patří především sport, psaní, navštěvování kultury, tanec a cestování. Mám ráda přírodu a využívám ji jak k relaxu tak k zimním či letním sportům, jako jsou například jízda na kole, či lyžování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.