Spropitné může tvořit až polovinu výplaty číšníka
Na výši spropitného má vliv podle zákazníků v restauracích rychlost obsluhy a její ochota poradit při výběru jídla či pití. Například v USA existuje nepsané pravidlo, které říká, že by se mělo dávat deset procent z celkové částky útraty. V Česku nic takového není. Záleží zcela na hostech, kolik se rozhodnou připlatit.
„Tuzéry“ jsou součástí platů v restauracích, někdy tvoří až padesát procent výplaty. Bez spropitného by číšníci brali minimální mzdu, protože ohodnocení v tomto oboru nepatří k nejvyšším. „Dýško hraje v mé výplatě velkou roli, je to skoro polovina platu. Kvůli tomu se v práci snažím a jsem milá na všechny zákazníky. Spropitné je pro mě motivací,“ říká Hana Salabová, číšnice v restauraci v Rakovníku. Dodává také, že čím vyšší je útrata, tím více stoupá i „dýško“. „Když je částka například 183 korun, člověk zaokrouhlí na 200 korun. Pokud je útrata třeba 360 korun, lidé neváhají zaplatit i 400 korun,“ upřesňuje.
Pro některé hosty restaurací je spropitné způsob poděkování za obsloužení. V jídelním či nápojovém lístku jsou ceny pouze za produkty, nikoliv za služby. „Dýškem podle mě zaplatím číšníkovi za jeho služby, že mi natočí pivo a přinese ho ke stolu. Dávám pokaždé,“ říká podnikatel Martin Soucha a dodává, že na výši spropitného má vliv jednání číšníka a jeho profesionalita.
Muži musejí umět poradit
Muži dávají zpravidla větší spropitné ženám. Někdy se jedná až o dvojnásobek. Většinou je to díky tomu, že číšnice si s mužskými zákazníky povídá a také kvůli tomu, jak vypadá. „Muži mi v devadesáti procentech dávají vyšší dýško než ženy, už jsem si na to zvykla a počítám s tím. Většina si se mnou u stolu povídá, někdy i zkouší lehce flirtovat,“ říká Salabová a dodává, že při větším počtu mužů u stolu se někdy předhánějí, kdo zaplatí víc.
Pánská obsluha to má ovšem těžší, u té neplatí, že když přijde žena, tak dostane více. Číšníci si spropitné musejí zasloužit kvalitou odvedené práce. „Jsem vinařka, když jdu do restaurace, kde nevím, jaké mají víno, tak musí poradit číšník,“ říká zdravotní sestra Hana Zaspalová. Dodává, že pokud je obsluha profesionální, neváhá nechat více peněz na spropitném.