Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Prodejem kosmetiky lze vydělat i statisíce. Chce to čas a charisma

„Je tady Avon!" Mnoho z nás zná tuto hlášku z amerického Filmu Střihoruký Edward. Kosmetické poradkyni Peggy její práce moc peněz nevynáší a tak se snaží kdekomu kdeco vnutit. O tom, že se prací pro nejrůznější kosmetické firmy — prodejem krémů, make-upů a voňavek — dají vydělat i statisíce měsíčně jsem si povídala s kosmetickou poradkyní Evou Liptákovou (23).

Avon, Fleur de Sante, Mary Kay či Oriflame. To vše jsou kosmetické firmy, jejichž zaměstnankyně k vám přijdou i domů, aby vám předvedly zázraky jejich produků. Eva Liptáková, studentka konzervatoře a Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, je jednou z nich. Během čtyř let v oboru si vyzkoušela práci pro dvě firmy. Práci kosmetické poradykně má jako brigádu. „Kvůli své časové vytíženosti si měsíčně vydělám v průměru tak čtyři tísíce. Zatím mi to stačí,“ říká Liptáková. Ze zkušenosti profesně starších kolegyň však ví, že pokud se člověk propracuje na manažerský post, dá se tím slušně uživit.

Eva Liptáková. Foto: Archiv Evy Liptákové

Eva Liptáková. Foto: Archiv Evy Liptákové

Jak jste se k práci kosmetické poradkyně dostala?
Úplně náhodou. Šla jsem ze školy a zastavila mě paní, která právě takto nabízela kosmetiku. Nějak jsme se zapovídaly a ona se mě pak zeptala, zda bych to nechtěla dělat také. Tak jsme si řekla. Proč ne. Při studiu je každá koruna dobrá a navíc jsem měla kosmetiku a různé doplňky se slevou.

Teď už ale pracujete pro jinou firmu. Proč?
Když se na to zpětně podívám, tak v té první firmě mi nikdo nic neřekl. Jaký přípravek je na co dobrý, kde jsou jaké alergeny, na co si dát pozor a tak. Byla jsem sice kosmetická poradkyně, ale klientce jsem poradit moc neuměla. I když je pravda, že tato firma na poradenství příliš nebazírovala. Spíš jí šlo o prodej samotný.

Takže proto jste odešla?
Hlavní důvod to nebyl. Tenkrát jsem ani netušila, že je něco špatně. To jsem zjistila, až když jsem si povídala s mojí tetou ze Slovenska, která dělá právě pro tu druhou firmu, u které jsem teď.

A co vám říkala?
Ptala se mě, zda chodím na pravidelná školení a zda znám složení všech výrobků, které nabízím a zda je mám odzkoušené a vím, jak fungují a  co způsobují. Také mě zkoušela z barevné typologie. Nic jsem nevěděla. A tehdy jsem si uvědomila, že když nemám tušení o tom, co vlastně prodávám, tak v tom nemůžu pokračovat.

Okamžitě jste s tím tedy přestala?
Přestala, ale jen na chvilku. Asi po měsíci jsem se opět viděla s tetou. Původním povoláním je učitelka, ze školy však odešla a já si všimla, že najednou vypadá líp, svěžeji a spokojeněji. Ještě aby ne, když se zbavila stresu a finančně si polepšila. Její nejúspěšnější měsíc byl, když si vydělal 160 tisíc korun. Tak jsem se jí svěřila, že bych ráda pracovala s ní a už to bylo.

Na jakém postu se dá vydělat 160 tisíc?
Teta má pod sebou svůj tým kosmetických poradkyň a také své stálé klientky, které od ní pravidelně odebírají. U nás jsou docela vysoké provize z prodeje. Dostáváme 35% z ceny produktu. Někdy je to i více, to záleží na množství prodaných výrobků. U té první jsem měla jen 10% z ceny, takže když jsem prodala rtěnku za sto korun, moc jsem si nevydělala. (smích)

Když jsme u výrobků. Jaké je počáteční investice?
Vlastně ani není velká. Na začátku si musíte koupit jakýsi startovací balík s kosmetikou, ale samozřejmě ne za plnou cenu. Firmy novým zaměstnankyním pomáhají. V té první jsem měla slevu 50% a u druhé to bylo dokonce 70%. Takže jsem za velký kufřík, kde je kosmetika v hodnotě 11 tisíc korun, zaplatila jen tři tisíce.

Obsah kufříku je tedy brán jako tester?
V podstatě ano, s tím začnete obcházet klientky a ukazujete jim produkty. Kufřík také musíte mít proto, aby jste se seznámila se všemi produkty firmy a vyzkoušela si je. S tím vám pomůže vaše vedoucí, která si vás vzala do týmu. Ta má povinnost vás zaučit. Firma mimo jiné nabízí také výukové manuály. Jak líčit, jak jednat s klientkami, jak si budovat svůj tým a podobně. Bez těchto vědomostí to ani nemá cenu dělat. To jsem si vyzkoušela.

Taky si ale musíte nakoupit zboží, které budete prodávat, do toho také musíte nejprve investovat a pak až to prodat ne?
Jistě, ale opět v tom pomáhá firma. První dva měsíce jsem měla 50% slevu na vše.

Takže zpočátku to nevydělává vůbec?
Skoro ne. Musíte si vybudovat sít´ klientek. A pak už stačí prodat každý měsíc produkty čtyřem až pěti klientkám, každé tak okolo 2500 korun a vyděláte si ty čtyři tisíce.

2500 je poměrně dost…
Málo to není, ale klientky jsou ochotny to za kosmetiku dát.

Lze si vydělat i jinak než z provizí za prodej?
Ano, jednoho dne zjistíte, že vám jen prodej nic nevydělává, tak začnete budovat tým, který budete řídit. Chce to ale více času a dobré komunikační a organizační schopnosti. Ty samozřejmě musíte mít i jako poradkyně, ale pokud chcete ve firemní hierarchii postupovat výše a mít pod sebou lidi, tak je to nezbytná podmínka.

A potom?
Začnete si budovat tým. Vyškolíte ho a pak vám plynou procenta z prodeje každé členky týmu. Ona má svých 35% a já ještě dostanu od firmy procenta dvě. A čím větší tým máte, tím jste na tom lépe. A pokud se ukážete jako dobrá vedoucí, můžete stoupat i výše. Můžete se stát direktorkou.

Co je direktorka?
Pokud máte pod sebou více než osm poradkyň, můžete se jí stát. To se však podaří málo komu. Většinou má direktorka více jak 30 poradkyň.  Musíte se s nimi každý měsíc scházet, hodnotit je, motivovat je  a informovat o novinkách. A tím, že už máte poměrně zodpovědnou funkci a mnoho povinností, dostáváte poměrně zajímavé finanční ohodnocení od firmy. Tak okolo 25 tisíc měsíčně plus k tomu provize z prodeje.

A postupuje se i výše?
Určitě. Nejvyšší pozice je národní direktorka. V Česku a na Slovensku jsou dohromady čtyři a ty už si vydělávají přes půl milionu měsíčně. Reprezentují firmu a jezdí na zahraniční setkání všech národních direktorek. Ale samozřejmě i ty mají pár svých VIP klientek.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.