Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Prodej hudby pod cenou není lék na úspěch

Za málo peněz hodně muziky. Tak by se mohl prezentovat hudební obchod Vivala.cz. Muzikantům totiž nabízí prodej jejich tvorby za cenu, jež si sami stanoví. Za měsíc svého fungování vzbudil mezi umělci zájem. Podle kritiků jde o místní alternativu k zahraničním stránkám, nikoli byznys, jenž nastartuje kariéru.

Na první pohled se projekt Vivala.cz tváří jako obvyklý online obchod s hudbou. Návštěvníka vítá přehledný design, jasné obchodní podmínky a databáze okolo dvou set alb převážně tuzemských interpretů. Na rozdíl od jiných ale tato služba ponechává zcela na umělci, jakou cenovku si k albu přilepí. Za jednu „placku“ tak lze dát od 0 Kč do 150 Kč, přičemž 90% z částky náleží interpretovi, zbytek padne na nutné náklady. Jedná se o první český obchod tohoto druhu.

Přilepšete svým oblíbencům

„Začínající kapela, která má pár svých fanoušků, jenž by si za symbolickou částku rádi jejich skladby koupili, doposud neměla možnost jakkoliv svou tvorbu lidem jednoduše nabídnout,“ představuje službu Tomáš Tenkrát, jenž je zodpovědný za obsah webu. Vivala.cz může zaujmout jak zákazníky, pro něž hraje důležitou roli slovo zdarma, tak ty, kteří rádi podpoří svého oblíbeného interpreta.

Konečnou podobu částky totiž neovlivňují pouze interpreti. Také zákazníci mají možnost navrhnout cenu a kombinovat svůj nákup. Pokud jim tedy album připadá podhodnocené, mohou zvýšit nabídku a „přeplatit“ původní sumu. Anebo zakoupit pouze jednotlivé skladby.

„Že by to živilo kapely nebo že by si kapely díky tomu vydělaly na vytvoření nového cédéčka, to asi těžko,“ říká Zdeněk Ceral, kytarista skupiny Ready Kirken, jenž má s tímto způsobem distribuce zkušenosti z portálu Ulož.to. Tam měli fanoušci Ready Kirken také možnost stáhnout album a dobrovolně přispět.

Tenkrát dodává, že existují lidé, kteří si stáhnou album, u něhož není stanovena cena, takže je zdarma, a zároveň přispějí symbolickou částkou. Většinou do stokoruny. V porovnání se západními zeměmi, kde tento obchodní model funguje již od roku 2008, se ale stále jedná jen o desítky věrných platičů.

Staronová služba se silnou konkurencí

Hudební kritici jsou v pozitivním hodnocení české služby opatrnější. Dle nich má velmi silnou konkurenci v podobě zahraniční stránky Bancamp.com, která funguje na stejném principu. „Osobně Bandcamp využívám poměrně často a nevidím důvod, proč bych měl sledovat mnohonásobně menší a méně propracovaný český web, když je k dispozici vyzkoušená a dlouhodobě funkční celosvětová alternativa,“ říká Jiří Špičák z Radia Wave.

Projekt je ale možností pro kapely, za nimiž nestojí velké vydavatelské firmy. Nezávislé skupiny jsou jinak odkázány na vlastní výrobu a distribuci, která nemusí být běžným posluchačem vždy objevena. „Vivala.cz může sehrát v kariéře svoji roli, stejně jako sto jiných portálů nebo faktorů, ale nikoli nutně,“ odpovídá Maxim Horovic z hudebního magazínu Full Moon.

Tvůrci Vivala.cz na oficiálních stránkách nijak nezastírají inspiraci stránkou Bandcamp.com. Za poslední měsíc dostali umělci zaregistrovaní právě na těchto stránkách od svých fanoušku dohromady v přepočtu okolo šedesáti milionu korun, což je pro hudební průmysl příznivá informace. Nakolik se západní model podpory kapel přizpůsobí místnímu trhu, ukáže čas.


David Loch
David Loch
Momentálně (říjen 2013) jsem redaktorem ekonomické rubriky. Ve volném čase se zajímám o hudbu všeho rázu a přispívám na takto tématicky vymezené weby. Mé motto: Když setřeš rosu na kolejích, neminou tě varhánky.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.