Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Pozor, jde sem EET. Do jeho zavedení zbývají už jen týdny, někteří podnikatelé ale stále váhají

Téměř 60 tisíc podnikatelů z oboru pohostinství a ubytování si musí do 1. prosince pořídit vhodné vybavení pro elektronickou evidenci tržeb. Jejím prostřednictvím se budou všechny údaje o platbách zaznamenávat a online posílat finanční správě. Jedná se o první fázi ze čtyř, které se budou postupně zavádět během jednoho a půl roku. I nadále však elektronická evidence (EET) vyvolává velké emoce. Ministerstvo financí je přesvědčeno o tom, že zamezí daňovým únikům, někteří živnostníci se však bojí toho, že je nové opatření může zlikvidovat.

Do první fáze zavádění EET se musí povinně zapojit drobní podnikatelé z pohostinství a ubytování. Mezi nimi i majitel hospody z Prahy-Radotín  Zdeněk Krupil (38). „Změnu ještě nepocit´uji, zatím jsem projekt reálně neřešil, ale očekávám, že z toho nebudu moc nadšený,“ přiznává podnikatel. Dodnes ani žádnou kasu neměl, tržby evidoval pouze psanou formou.

Podnikatelé mají nyní poslední šanci, aby si stihli své podniky vybavit potřebným vybavením pro EET. Obvykle stačí tablet, tiskárna, dobré připojení k internetu a speciální software. Pokud přípravy nestihnou včas, hrozí jim pokuta až půl milionu korun.

Nezávislá ekonomka Andrea Podleśná podotýká, že hlavním důvodem zavádění EET v několika etapách je jeho administrativní náročnost. Poslední fáze by měla začít 1. června 2018, kdy budou evidovány finanční toky všech podnikatelů a živnostníků.

Krupil na celý projekt nahlíží skepticky: „Myslím si, že pozitivní důsledek pro státní kasu bude menší, než zatížení živnostníků a úředníků papírováním. Podle mého názoru to bude pro všechny podnikatele pouze práce navíc.“ Připouští ale také pár pozitiv. ,,Bude větší přehled ve skladovém hospodářství a budu mít větší kontrolu nad personálem a financemi,“ říká.

Vše na poslední chvíli

„Celá elektronická evidence tržeb je spjatá s efektivnějším výběrem daní. Podle statistického úřadu se částka nevykázaných příjmů pohybuje okolo 170 miliard korun. Díky elektronické evidenci se do státní kasy dostane více peněz na financování důchodů, zdravotnictví nebo školství,“ hájí smysl projektu Podlesná.

Podle ní nebudou počáteční investice podnikatelů do vybavení a pořízení softwaru příliš vysoké. V menších podnicích by se cena měla pohybovat okolo 5 000 Kč. U ubytovacích zařízení se předpokládá s vyšší pořizovací částkou. V rámci kompenzace stát ale umožní podnikatelům uplatnit slevu na dani z příjmů ve výši skutečných nákladů, jež měli se zavedením EET.

Během pěti týdnů si bude muset pořídit veškeré vybavení i Zdeněk Krupil. Plánuje si koupit tablet a dvě tiskárny: ,,Jednu na bar a jednu do kuchyně, abych nemusel vše tisknout jen na jedné,“ dodává. Také musí požádat finanční správu o přihlašovací heslo k softwaru a vše stihnout zprovoznit. Nemine ho ani školení. To zprostředkuje poskytovatel kasy. Pak bude muset Krupil zaškolit i personál. ,,Vše odkládám na poslední chvíli,“ přiznává.

Asociace hotelů a restaurací se domnívá, že menší podniky, které mají denní obrat okolo 20 tisíc Kč, by mohly zkrachovat. Kvůli EET však vláda snížila DPH v oblasti stravovacích služeb z 21% na 15%. Mezi tuto sníženou sazbu ale nebude patřit alkohol tabákové výrobky a doplňkový sortiment. Přesto Asociace předpokládá, že hospody a pivnice budou často zdražovat, aby krach svého podniku buďto vůbec nedopustily nebo maximálně oddálily. Krupil se krachu nebojí. Zdražovat se ale chystá. ,,Počítám s nárůstem cen sortimentu zhruba o 10 %,“ říká.

Kontrolovat budou i celníci

Už od první fáze projektu mohou podnikatelé čekat kontroly. „Na inspekce bude chodit jak finanční, tak celní správa. Pracovníci budou speciálně vyškolení,“ objasňuje Podlesná. V praxi budou kontroly chodit do objektů, objednají si jako běžní zákazníci a poté budou sledovat, zda jim obsluha přinesla účtenku a zda jsou na ní všechny potřebné údaje. „Musí obsahovat daňové identifikační číslo, pořadové číslo, datum a čas přijetí platby, celkovou částku, bezpečnostní kód a podpisový kód,“ vypočítává ekonomka. Pokud tyto náležitosti pokladní doklad mít nebude, může podnikatel dostat pokutu až do výše půl milionu korun.

Ministerstvo financí chce do kontroly zapojit i samotné spotřebitele. Ti budou mít možnost svou účtenku vyhledat na webových stránkách finančního úřady a ověřit si platbu. I tímto opatřením chce ministerstvo docílit toho, že podnikatelé nebudou krátit daně. Pro zákazníky, kteří  se této kontroly zúčastní, chce ministerstvo od poloviny příštího roku připravit tzv. účtenkovou loterii, kde budou moci vyhrát různé ceny. Za pět let chce stát vybrat z prvních dvou sektorů (pohostinství, ubytovací služby a obchody), které budou zapojeny do elektronické evidence tržeb, celkově okolo 60 miliard korun.


Kateřina Klabzubová
Kateřina Klabzubová
Mým největším koníčkem je muzika, film a divadlo. Dále ráda cestuji do zahraničí, ale také po České republice. Hodně čtu a ve volných chvílích fotím. Novinařina mě láká, protože se chci neustále dovídat nové a zajímavé věci. V Generaci20 působím první semestr.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.