Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Některé lahve se vyplatí nevypít. Sběratelé alkoholu jsou moderními lovci pokladů

Ještě před pár lety se v oblasti alkoholu investovalo především do letitých lahví whisky. V současnosti je ale čím dál oblíbenější ukládat finance do rumů, ginů a dalších druhů alkoholu. Nemusí se přitom nutně jednat o archivní ročníky, které už při vydání atakují částky v řádu desetitisíců. Právě naopak, velké množství investičních lahví v počátku nestojí víc než dva tisíce korun. Přitom svou hodnotu s postupem času mnohdy zněkolikanásobí. Na rozdíl třeba od nemovitostí tak stačí investovat podstatně menší částku. Chce to ale hledat.

Z necelých dvou tisíc korun vystoupal na téměř 40 tisíc. Přesně takový cenový skok předvedl rum Diplomatico z limitované edice Single Vintage 2001 během jediného roku.Jedná se přitom o vyloženě český úkaz. Takový skok jezapříčiněn vysokou poptávkou právě na domácím trhu. Kdo si lahev stihl pořídit za původní cenu a nevypil ji, mohl ji v minulém roce prodat v aukcích za částku v řádech desetitisíců. Podobný cenový růst mají i jiné lahve. Sběratel ale musí vědět, které z nich mají potenciál znásobit svou hodnotu a které ne.

Kompletní kolekce mají větší hodnotu

V drtivé většině případů mají šanci se zúročit lahve z limitovaných edicí. „Skotská destilérka Glenmorangie stabilně vydává desetiletou lahev The Original, která je ke koupi snad v každém větším obchodě. Taková lahev má nulovou šanci navýšit svou hodnotu. Od roku 2010 ale vydávají omezený počet Private edition, která každý rok nese jiný název. Vyšlo tak celkem osm různých lahví. První z nich už zaznamenaly nárůst své hodnoty,“ vysvětluje princip limitovaných edicí sběratel Martin Šimek (31). Sám vlastní několik kusů z Private edition, které už svou původní částku 1500 korun zdvojnásobily. Měly by ale mnohem větší hodnotu, kdyby vlastnil všech osm druhů doposud vydaných lahví. Kompletní kolekce bývají vzácné. Přesto se nevzdává naděje a své kusy si hodlá ještě nějaký čas ponechat. „Třeba v nějakém obchodě narazím na další lahve z kolekce, nebo je získám za rozumnou cenu na nějaké aukci,“ doufá Šimek.

Vzácným se alkohol stává i v případě, že daná destilérka zanikne. Jednou takovou je společnost Caroni Rum z Trinidadu. „V minulém století se jednalo o jednu z největších rumových společností na ostrově. V roce 2003 ale stát zavřel svou třtinovou rafinerii, na které bylo Caroni závislé. Krátce poté společnost skončila. Nicméně některé jejich lahve se nyní prodávají i kolem dvaceti tisíc korun,“ vypráví další sběratel alkoholu Kryštof Lédl (22). Ten jednu takovou lahev vlastní a čeká, až její hodnota ještě naroste, aby ji mohl prodat za co možná největší částku. „Natrefil jsem na ni náhodou v jednom obchodě, stála mě 1800 korun. Nyní má hodnotu jedenáct tisíc,“ chlubí se Lédl.

Hledání v obchodech je základ úspěchu

Sbírání investičního alkoholu je tak nejen o vědomostech, ale i o jeho hledání. Kdo by čekal, že vše zvládne přes internet z pohodlí domova, tak by se mýlil. Na internetových obchodech totiž u takových lahví často svítí nápis „vyprodáno“ nebo mají nesmyslně přehnanou cenu. Nejúčinnější je tak vyrazit do obchodů a hledat. „Často procházím podniky, které nabízejí prémiové lahve. Občas se na mě usměje štěstí a já natrefím na lahev, která má mnohem větší hodnotu, než za jakou ji v obchodě prodávají. Obchodníci mnohdy netuší, jaké poklady vlastní,“ popisuje svůj hon za prémiovým alkoholem Šimek.

Právě hledání je mnohdy to, co sběratele baví. „Já už jsem na tom hledání závislý. Kdykoliv jdu kolem obchodu s alkoholem, musím nakouknout dovnitř. I když třeba spěchám na letišti do letadla, jako nedávno v Dubaji. Odlet jsem málem nestihl, každopádně to stálo za to. Přivezl jsem si limitovanou edici whisky Macallan Concept No.1 za 2900 korun, u které pravděpodobně cena ještě naroste na trojnásobek,“ říká Šimek. V případě, že by nakonec cena nevzrostla, zůstane mu jediná možnost. Jednoduše si vychutná kvalitní drink.


Jiří Charvát
Jiří Charvát
Jsem studentem třetího ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky a zároveň třetí semestr působím jako redaktor studentského magazínu Generace 20.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.