Nejefektivnější reklamní kampaně roku: Birell či Activie
Tu si u reklamní agentury objednal Plzeňský Prazdroj, aby propagoval nealkoholické pivo Birell. Hlavním sloganem kampaně bylo „Zůstaň ve hře“. Reklama byla založena na myšlence: „dal bych si pivo, ale nemůžu, protože potřebuji mít čistou hlavu,“ píší autoři v reklamní strategii. Společnost Plzeňský Prazdroj, která již tak ovládá 60 procent trhu, se díky reklamě dočkala ještě větší převahy.
Agentura Mark BBDO ale nepropagovala pouze nealkoholické pivo. Prvenství získala i v kategorii Sociální, ekologický a kulturní marketing za úspěšnou kampaň „Jak pro Čechy zatraktivnit památky“. Podle oficiálních stránek Effie Awards se tržby Národního památkového ústavu středních Čech meziročně zvýšily o více než dvacet jedna milionů šest set osmdesát dva tisíc korun.
Druhou nejúspěšnější reklamní agenturou byla Young&Rubicam, která získala zlatou Effii v kategorii Výrobky dlouhodobé spotřeby. Porota ocenila její reklamu na pračku LG se sloganem: „LG pračka Direct drive: Perte, co se do ní vejde.“ Pomyslnou stříbrnou medaili získala agentura za kampaň na jogurty Activie s názvem „Activia můj plán“.
Leotšní ročník byl vinou finanční krize velmi specifický. Většina projektů měla kvůli nižším příjmům malý rozpočet, což se ovšem podle jednoho z organizátorů projevilo kvalitnějšími finálními produkty. „Po dvaceti letech nepřetržitého růstu zažila česká reklama poprvé krizi. Potvrdilo se, že nouze dokáže mobilizovat síly a podněcovat nápady,“ prohlásil výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA) Jiří Janoušek pro idnes.cz.
Podle asociace se výdaje na mediální kampaně v roce 2009 snížily oproti dřívějším ročníkům o 13 procent a v prvním pololetí letošního roku ještě klesly.