Navzdory kritice se snaží jít Smarty Drink v propagaci vlastní cestou
Nový nápoj na trhu Smarty Drink na sebe před rokem upoutal pozornost. Neřešil se však samotný produkt, ale hlavně příspěvky na sociálních sítích, které budily mezi lidmi spíše posměch. Videa se nezdají expertovi na sociální sítě Michaelu Skřivanovi. „Už jenom po technické stránce jsou velmi špatné, navíc působí dost komicky, značka by se takhle vůbec prezentovat neměla,“ říká.
Server Mediar.cz věnoval Smartymu celý jeden podcast, ve kterém se probíraly základní marketingové chyby firmy. „Podobnou kritiku vnímám osobně špatně, ale může a nemusí to být i náš záměr se nechat takhle propagovat,“ říká marketingový a PR manažer firmy Jiří Procházka. Ten byl hostem publicistického festivalu Všemi Směry konaného 14. dubna, kde se marketing značky probíral.
Největší rozruch na sociálních sítích způsobila zejména videa, ve kterých vystupuje majitel a tvůrce produktu Dominik Hašek. Procházka přiznal, že v některých místech propagace si příliš jisti nejsou. „Kdybychom ty videa točit uměli, děláme je lépe,“ říká. Firma sice dostává nabídky od agentur na vytvoření videoklipů, z finančních důvodů je ale odmítají. I nadále si plánují vše točit sami i za cenu horší kvality. „Věta, že pokud by něco uměli, tak to dělají lépe, přesně vystihuje způsob komunikace Smartyho, vůbec to nepůsobí profesionálně,“ nelíbí se Skřivanovi.
Zaměstnanci firmy se podle Procházky necítí být ničím a nikým vázáni, a nápady realizují, jak se jim chce. „Nedáváme tolik na analýzy nebo statistiky, ale hodně na intuici a cit pana Haška,“ vysvětluje. Podle Skřivana je ale právě v tom chyba, protože marketingu bývalý hokejista vůbec nerozumí a neměl by se tolik zapojovat. Videa, které firma tvoří jsou spíše lidová, což nepřidává na věrohodnosti produktu.
Volnost v propagaci
Nešt´astné přijde Skřivanovi i spojování koníčků Haška se značkou firmy. Často se objevují fotky s plechovkou nápoje, kde je v pozadí vyfocen časopis o myslivosti nebo snímek z lesa při naháňce. „Nápoj se sice snaží oslovit širokou veřejnost, ale myslivost není zrovna koníček většiny, nemělo by se to spolu vůbec propojovat,“ říká. I Procházka vnímá, že spojování Haškových zálib se Smarty Drinkem není příliš vhodné. Bývalému hokejovému golmanovi se proto snaží některé věci ohledně reklamy vysvětlit, častoale musí ustoupit. „Na druhou stranu máme absolutní volnost, nejsme ničím svázání,“ tvrdí Procházka.
Velkou volnost dokazují i takzvanými Smartyho snídaněmi. Na sociálních sítích se již zhruba půl roku objevují fotky jídel, které zaměstnanci firmy snědí. Na festivalu bylo poprvé objasněno, co tím firma sleduje. Cílem je vytvořit 365 fotek a následně vydat knihu se všemi recepty. Fotky v tomto případě přijdou Skřivanovi celkem slušně vytvořeny, nelíbí se mu však až příliš detailní popisky. „Dnes snídáme dva rohlíky, dva plátky šunky, jeden plátek sýra a k tomu tři rajčátka. Zbytečně z lidí dělají tak trochu hlupáky,“ vysvětluje Skřivan.