Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Na vlastní bydlení nedosáhne víc než polovina lidí pod šestatřicet. Nepomůže jim ani hypotéka pro mladé

Přísnější podmínky pro získání hypoteční půjčky a rostoucí ceny nemovitostí znemožňují mladým lidem pořídit si vlastní bydlení. Nepomůže jim ani takzvaná hypotéka pro mladé, jelikož je limitována maximální částkou dva miliony korun, která na byt nebo dům například v hlavním městě nestačí. Kdo chce klasickou hypotéku, musí mít našetřeno alespoň 10 % z celkové částky. A to je pro spoustu lidí problém.

Pokud mladí získají i přes zpřísněné podmínky hypoteční úvěr, radovat se nejspíš stejně nebudou. Na úrocích zaplatí o několik stovek tisíc navíc. Úrokové sazby totiž v novém roce překročily hranici 3 % a nadále zdražují. Zatímco v říjnu loňského roku byla průměrná hodnota úrokové sazby 2,6 %, od poloviny ledna se drží okolo 3,15 %.

Podmínky jsou nereálné

Česká národní banka však základní úrokové sazby neměnila od května loňského roku a víceguvernér Tomáš Nidetzský uvedl pro agenturu Reuters, že i nadále budou sazby stabilní. Od října 2018 ale centrální banka zpřísnila podmínky pro získání hypotéky, což znemožnilo mnoha mladým párům koupi vlastní nemovitosti. „Bydlím s přítelkyní v pražském bytě, kde platíme nájem jedenáct tisíc korun. Raději bych splácel vlastní bydlení, ale nemám našetřených potřebných 20 % k získání úvěru,“ popisuje Václav Kábrt (27). Ceny nemovitostí rostou obzvlášt ve větších městech jako jsou Praha nebo Brno. Zpřísnění tam může znamenat, že by měl mít člověk našetřeno i přes milion korun.

Centrální banka půjčuje mladým na bydlení až dva miliony korun. Zdroj: Daniela Dlabalová

Stoprocentní hypoteční půjčka

I když se centrální banka snaží pomoci právě žadatelům o hypotéku do 36 let, situaci jim to příliš neusnadňuje. Stoprocentní hypoteční úvěr pro mladé poskytne lidem ve věku od 18 let do 36 let. Hodnota bytu však nesmí přesáhnout 1 200 000 korun a cena domu maximálně 2 000 000 korun. Doba splácení je navíc limitována na dvacet let od koupi nemovitosti a nejde kombinovat s dalším úrokem. Proto tato novela zákona situaci například v Praze, kde se ceny bytů pohybují na svých maximech, neřeší a mladí na hypotéky stále nedosáhnou. Což vyplývá z průzkumu NMS Market Research pro Hypoteční banku. 

Zájem o vlastní bydlení je velký

Z výzkumu je také patrné, že většina Čechů od 20 let do 36 let chce bydlet ve svém a téměř 300 000 dotázaných chce zažádat o úvěr v tomto roce. Přitom polovina mladých nemá našetřenou částku vyšší než sto tisíc korun. „Tři čtvrtiny mladých navíc plánují změnu bydlení v následujících deseti letech. Vlastní nemovitost si chce koupit 40 % z nich a 15 % by si ji rádo postavilo. Víc než polovina pak chce financovat své bydlení hypotékou,“ popisuje situaci generální ředitel Hypoteční banky Jiří Feix v jednom z článků na webových stránkách banky. Mladá učitelka Kristýna K., která nechce zveřejnit své jméno, řešila vlastní bydlení nedávno. „Bydlela jsem s přítelem dva roky v pražském podnájmu za čtrnáct a půl tisíce korun. Když jsme chtěli jít do vlastního, zjistili jsme, že to v Praze nepůjde a našli jsme si v Nymburce velký byt. Ten teď splácíme po jedenácti tisících korunách za měsíc. Platíme méně, je to naše a máme větší byt. Jedinou nevýhodou je dojíždění do Prahy za prací,“ popisuje řešení.

Pokud tedy chtějí mladí Češi bydlet ve vlastním, měli by si začít spořit co nejdříve. Ani oni se neobejdou bez našetřených až 20 % z ceny nemovitosti. Pražským obyvatelům kolikrát nezbývá nic jiného, než se z hlavního města odstěhovat a dojíždět ze Středních Čech. Výrazně nižší ceny bytů jsou například v Kladně či Benešově.


Jiřina Havlová
Jiřina Havlová
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Cestování, móda, víno a sarkasmus, to je moje.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.