Jako produkční si u filmu vydělám i 2000 korun za den, říká mladá studentka
Filmová produkční má za úkol sehnat nejlepší herce a místa pro natáčení, za co nejméně peněz. Studentka mediální komunikace na Univerzitě Jana Ámose Komenského Tereza Havleová (23) se ve světě natáčení pohybuje již pět let. Ve filmové branži si vyzkoušela nejrůznější posty. Nyní pracuje jako asistentka produkce. I díky tomu zjistila, že je velkou výhodou být studentem — jim je totiž spousta lidí ochotna pomoci i zadarmo.

Jak jste se dostala k práci u filmu?
U filmu jsem začala díky mému spolužákovi ze střední školy, který se mě ptal, jestli si nechci přivydělat. Peníze se hodí vždycky, proto jsem se rozhodla, že to zkusím.
Co bylo tehdy vaší náplní práce?
Dělala jsem lock up. To znamená, že jsem se ještě s dalšími lidmi starala o to, aby nikdo nechodil do záběrů. Zkrátka jsme uzavřeli místo natáčení, dokud se nenatočily potřebné scény.
Už jste se podílela na mnoha projektech. Který byl pro vás nepřínosnější?
Nejvíc mi dala práce ve společnosti Frmol. Nastoupila jsem do projektu, který se jmenoval Šoumeni, ten byl postaven na scénkách točených skrytou kamerou. Projekt se vysílal na TV Pětka. Pracovala jsem jako skript, takže jsem například hlídala, na jaké kamery se natáčí. Jelikož se jednalo o malý projekt, měla jsem šanci přičichnout k mnoha věcem.
K jakým například?
Nejvíc jsem si osahala práci produkční. Později jsem totiž začala fungovat jako asistentka, což znamenalo obvolávat místa, kde jsme chtěli točit, abychom dostali povolení.
Kolik jste si za práci u této společnosti vydělala?
Já osobně jsem ve Frmolu byla hodně pod klasickou částkou, kterou bych si za jeden den vydělala jinde. Dostávala jsem 1 000 korun za den, protože jsem měla málo zkušeností. Obvykle se platí 1 500 korun.
A co se stalo s pořadem Šoumeni po skončení televize Pětka?
Protože televize Pětka zastavila veškerou svou činnost, ve střižně stále leží třetí série. My jsme okamžitě pozastavili střih, protože by to znamenalo další investované peníze do střihačů. Některým se totiž platili tři tisíce na den. Tím, že Pětka krachla, není nikdo, kdo by zaplatil náklady, které Frmol měl při tvorbě třetí série.
Na čem v současné době pracujete?
Nedávno jsem dokončila práci na studentském absolventském filmu, se kterým jsem pomáhala studentům z Filmové školy Miroslava Ondříčka v Písku. Byla to pro mě zajímavá zkušenost, protože se to celé točilo ve spěchu. Mnohokrát se na poslední chvíli měnily lokace a obnos peněz, který jsme měli k dispozici. Také teď pracuji na dvou reklamách.
Kolik peněz jste měli k dispozici?
Ze začátku jsme měli 75 tisíc korun, se kterými jsme počítali. Filmová škola původně dala 30 tisíc, v průběhu natáčení to však snížila na polovinu. Se sponzorskými dary jsme měli nakonec celkem 60 tisíc korun. Celkový náklad natáčení byl však 65 tisíc. Zbytek tak dotovali někteří členové štábu. Občas zkrátka nastanou situace, kdy se musí něco zaplatit, ale není z čeho.
Za co jste takovou částku utratili?
Museli jsme zaplatit kaskadérům a zajistit catering. Kaskadéři byli šermíři, kteří hráli historické bojové scény. Jsou to profesionálové a živí se bojovými představeními. Ti si za vystoupení ve filmu vyúčtovali 64 tisíc korun. My však ve finále platili jen 4 000 korun. Většinou se ale podaří sehnat profesionály, kteří zaplatit nechtějí. Například herec Tomáš Matonoha hrál v tomto snímku bez honoráře. Být studentem je někdy výhoda, protože lidé jsou ochotni pomoci i zadarmo.
U natáčení jste již vyzkoušela mnoho pracovních pozic. Která z nich pro vás byla finančně nejzajímavější?
Nejvíc jsem si vydělala, když jsem při natáčení jedné reklamy dělala chaperone. Chaperone se vlastně stará o herce a o to, zda mají vše, co potřebují. Vyzvedne je na letišti, odveze do hotelu a shání vše, co jim schází. Za tuhle práci jsem si za týden vydělala necelých 18 tisíc korun.
Je něco, co vám na této práci vadí?
Vadí mi, že peníze, které si vydělám, mi chodí průběžně a nikdy je nedostanu najednou. V normálním zaměstnání chodí výplata stejný den v měsíci, takže člověk ví, kdy s výdělkem počítat. Na druhou stranu je výhoda, že při přesčasech u filmu dostávám dvě stě korun za každou započatou hodinu.
Co v oblasti natáčení dál plánujete?
Budu se podílet na zahraničním projektu. Jedná se o seriál Borgiové, který se točí půl roku v Česku a dva měsíce v Itálii. Tam budu působit jako asistentka produkce. Měla bych dostat 2 200 korun na den. Pokud půjde vše dobře, vydělala bych si za tu dobu přes 400 tisíc.