Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Jiná cena zboží u pokladny než v katalogu. Pozor na obchodníky, kteří manipulují s povánočními slevami

K začátku nového roku neodmyslitelně patří i povánoční výprodeje. Ty ale nemusí být tak výhodné, jak se na první pohled zdá. Někteří obchodníci totiž různými způsoby doslova čarují s cenami, aby pro zákazníka vytvořili zdánlivě lákavé slevy. Neváhají například zvednout původní cenu produktu, aby sleva vypadala větší. Nakupující tak nemusí ušetřit zdaleka tolik, kolik si mysleli.

Povánoční výprodeje představují pro mnoho zákazníků lákavý způsob, jak ušetřit. Zdánlivé slevy v řádu desítek procent ale nemusí být tak výhodné, jak se na první pohled zdá. „Někteří prodejci různými způsoby vytvářejí zdání větších slev. Například zvýší původní cenu zboží,“ podotýká mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Produkty pak mohou obchodníci prodávat za stejnou cenu jako před zdražením, tentokrát ale s nálepkou slevy.

S takovým jednáním mají zkušenost například někteří zákazníci Alzy. „Koupil jsem v listopadu na jejich e-shopu notebook za 5 555 korun bez slevy. Nyní je jeho původní cena zvednutá na 6 666 korun a produkt tak při stávající slevě 17 % vyjde na 5 553 korun,“ stěžuje si zákazník Jakub Dvořák (31). V Česku totiž neexistuje žádný zákon, který by stanovil, z jaké ceny se má sleva vypočítat. „Zdražení zboží před slevou není nelegální, pokud prodejce produkt v minulosti za tuto cenu opravdu prodával,“ vysvětluje Fröhlich.

Neznalost se nevyplácí

Mluvčí České obchodní inspekce radí porovnávat ceny různých obchodů a nekoukat pouze na procenta, o které je zboží zlevněné. Jedná se o nejjistější a v podstatě jediný způsob, jak se mohou spotřebitelé chránit. „Mnohdy může zákazník zjistit, že jiný e-shop prodává srovnatelný produkt za stejnou cenu i bez zdánlivé slevy,“ upozorňuje. Pomoci může například portál Heuréka, který obchodům umožňuje zobrazovat nabídky svých produktů vedle konkurence, jakmile zde uživatel vyhledá konkrétní zboží. Vedle cen výrobků různých konkurenčních e-shopů lze zobrazit i další parametry, a to včetně vývoje cenZmíněná Alza se ale tento agregátor v roce 2016 rozhodla opustit.

Stejné taktiky využívají prodejci i během podobné slevové akce zvané Černý pátek, která probíhá krátce před Vánoci. Srovnání cen provedené portálem Heuréka ukázalo, že reálné slevy v e-shopech byly během loňského Černého pátku v průměru pouhých sedmnáct procent. Mnoho obchodů, mezi nimiž byly i velké obchodní řetězce jako Alza, CZC nebo Mall, přitom lákalo zákazníky i na 80% snížení cenStejnou situaci lze očekávat i v rámci povánočních výprodejů.

Klamání spotřebitele

Pozor by si měli dát zákazníci ale i při placení. U pokladny může být zákazníkovi naúčtována jiná cena, než s jakou byl produkt vystaven například v regálu či uveden v katalogu. „To je další z častých praktik. Zákazník tak za zboží zaplatí vyšší cenu, pokud si pochybení nevšimne.“ varuje Fröhlich. Za takový postup ale teoreticky hrozí obchodu peněžitý trest až pět milionů korun. Během loňských povánočních výprodejů uložila ČOI 500 pokut v celkové výši 4,3 milionu. Například řetězci Tesco byla za rok 2017 uložena finanční sankce 1 700 000 korun. Jednalo se o souhrn 39 prohřešků. Mezi nimi bylo nesprávné naúčtování ceny v neprospěch zákazníka. Většina pokut se ale pohybuje spíše v řádu desítek tisíc korun.

Jednotlivé případy podezření na manipulaci s cenami prošetřuje Česká obchodní inspekce. Na ni se mohou obrátit i nakupující. „Pokud má zákazník pocit, že obchod jedná protiprávně, může nás požádat o prověření nabídky,“ radí Frölich. Větší ochrana spotřebitele ale v Česku neexistuje. Nákupy produktů ve slevě je proto dobré nejdříve zvážit a nenechat se strhnout emocemi.


Anna Kotábová
Anna Kotábová
Studuji 3. ročník na Vyšší odborné škole publicistiky. V Generaci 20 se věnuji tématu kultura a lifestyle. Držte mým vedoucím palce, ať to semnou mají tento semestr snazší. Kultura mě zajíma, tak snad mi to pomůže.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.