Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Jak začít podnikat ve dvaceti? Mladí živnostníci říkají, že je to dřina, ale stojí to za to

Podnikání vyžaduje odvahu a chut´ pracovat. Těch, kteří se do toho pustí už ve dvaceti, ale ubývá. V tomto věku často lidé nemají dostačující finanční prostředky, ani potřebné zkušenosti. První zakázky dělají zadarmo nebo za minimum peněz. Klíčové je podle nich sehnat si stálé klienty.

Kadeřnici Martině Švíkové (23) s financemi ze začátku pomohli rodiče. Na základní vybavení, jako je mycí box, křeslo pro zákazníky a produkty, potřebovala kolem 50 tisíc. „Po škole jsem si vydělávala peníze na brigádách v kadeřnictví. Zbytek mi pomohli doplatit rodiče, kteří mě v práci podporovali,“ popisuje Švíková, která si díky tomu mohla už v jednadvaceti letech založit svůj vlastní kadeřnický salón v Jindřichově Hradci. Prostor si pronajímá s kosmetičkou, masérkou a manikérkou. Zákazníkovi tak nabízí kompletní péči a navíc nemusí platit sama celý nájem. 

Začít s podnikáním se dá ale i na vlastní pěst, bez pomoci rodičů. To dokazuje grafik Radek Schramhauser (25), který v oboru začal pracovat už na střední škole. Na notebook, který potřeboval k práci, si vydělal na brigádách. „První zakázky jsem dělal zdarma, abych měl nějaké portfolio. Teprve po třech měsících práce jsem si začal říkat o pár stovek. Ceny jsem zvyšoval až s ohledem na zkušenosti,“ vysvětluje Schramhauser. Kosmetička Tereza Fuková (20) se ve svém salónu, který otevřela před rokem, zatím neuživí, a proto má práce dvě. „Pracuji i jako pokladní na půl úvazku a zatím bydlím u rodičů. Volné termíny na kosmetiku vypisuji na svou facebookovou nebo webovou stránku a zákazníci si vybírají, kdy přijdou,“ popisuje své začátky Fuková. Dodává, že zvládat dvě práce je pro ni často náročné. „Už několikrát jsem přemýšlela, že salón zavřu. Práce kosmetičky mě ale baví, proto to nevzdám,“ usmívá se Fuková.

CO JE K PODNIKÁNÍ POTŘEBA

Finance do začátku
Reklama
Aktivní sociální sítě
Získat stálé klienty
Sledovat trendy
Nedávat slevy kamarádům
Získat zpětnou vazbu
Chut´ pracovat
Obětovat práci čas
Administrativa, účetní

Nikdo je nezná

Obtížné je pro mladé podnikatele také získávání stálých klientů. Švíková na začátku podnikání nabízela služby za nízké ceny oproti zaběhlým kadeřnictvím. „Zákazníky jsem lákala přes své facebookové stránky, na kterých jsem sdílela fotky účesů. Také jsem roznášela letáčky do schránek a reklamu jsem dávala i do časopisů,“ vypráví kadeřnice. Lidé se k ní naučili chodit až po půl roce a po dvou letech podnikání ji její práce uživí.

Mít dobrou reklamu a získat stálé zákazníky ale k úspěšnému podnikání nestačí. Nutné je i udržovat se stále v obraze a jít s dobou. Grafik Schramhauser vysvětluje, že proto se v práci neustále vzdělává: „Sleduji trendy a seznamuji se se zajímavými lidmi z oboru. Ti mi totiž mohou přinést nové zakázky.“ Schramhauser také upozorňuje, že je důležité získávat zpětnou vazbu na svou práci, i když je negativní, protože hlavně tím se může posunout dál. Slevy dávám jen, když třeba nedodám práci včas, jinak mám nastavená pravidla, která nepřekračuji,“ říká.

Sami svým pánem

Vlastnímu podnikání člověk často musí obětovat více času, než když je zaměstnaný. „Délku pracovní doby mi určují klienti. V práci zůstávám někdy až do osmi do večera nebo pracuji o víkendech,“ upozorňuje Švíková. S tím předem počítala a na práci si užívá hlavně to, že nemusí poslouchat nadřízené a může si ji naplánovat podle sebe.

Ani mladí podnikatelé se ale nevyhnou nezbytnému papírování, aby se oficiálně stali živnostníky, tedy aby získali registraci jako „osoba samostatně výdělečně činná.“ „Pro otevření salónu jsem potřebovala výpis z trestního rejstříku, schválení prostoru hygienou a živnostenský list, který mě stál 1000 korun,“ upřesňuje Švíková. Dle jejích slov se dá vše zařídit během chvíle na úřadě. „Hygiena přišla do týdne a kontrolovala například, zda mám správně rozdělené koše. Jeden na vlasy, další na alobal a třetí na smíšený odpad,“ popisuje kadeřnice. Téměř každý podnikatel navíc využívá alespoň jednou ročně služby účetní. „Ta mi pomáhá s přiznáváním daní. Zbytek účetnictví řeším přes fakturační systém Fakturoid, který je velmi jednoduchý. Například mě upozorní, když klient nezaplatí fakturu včas,“ popisuje Schramhauser. Po sedmi letech v oboru uživí sám čtyřčlennou rodinu, jeho manželka je na mateřské. Práci dělá především z domova a dokonce si už může vybírat pouze takové zakázky, které ho baví.


Dáša Šamanová
Dáša Šamanová
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze a již čtvrtý semestr působím v Generaci 20. Tentokrát už na tom, pro mě zatím nejnáročnějším, postu, a to jako šéfredaktroka. I když je náročný, baví mě ze všeho nejvíc. Každým dnem totiž posouvá hranici mých nervů, ale i schopností jednat a editovat články mladších spolužáků, o krok dál. Pocházím z malé jihočeské vesnice, kam se ráda vracím a k životu potřebuji přírodu, cestování a smích.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.