Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Finanční gramotnost Čechů je jen průměrná. Vzdělávat by se měli ve školách i doma

Úroveň vzdělanosti sice ve společnosti roste, ale s tím, jak správně nakládat s penězi, si řada lidí stále neví rady. Hodnotu peněz a hospodaření s nimi by si přitom měli osvojovat už žáci na základních školách. Podle průzkumu České bankovní asociace mají předpoklady k větší finanční gramotnosti lidé s vyšším vzděláním.

Čtvrtina lidí v Česku žije od výplaty k výplatě a každý desátý trpí chudobou. Plyne to z průzkumu České spořitelny z března letošního roku. Kupříkladu studenti vysokých škol jsou ale přesvědčeni, že si své finance zvládnou uhlídat sami. „Finančního poradce jsem nikdy nevyhledala. Zatím jsem nemusela řešit složitější finanční situace, které bych sama nezvládla,“ vysvětluje studentka ekonomické školy Tereza Mědílková (21). 

Každý šestý neovládá hospodaření s penězi

Z výzkumu České bankovní asociace vyplývá, že lidé se základním vzděláním nebo výučním listem dosáhli v indexu finanční gramotnosti (ten udává, na kolik procent lidé rozumí financím) průměru 49 % a lidé s maturitou 58 %. Vysokoškoláci mají index ještě o osm procent vyšší. „Je to díky tomu, že studenti vysokých škol získávají zkušenosti s hospodařením s penězi postupně, většinou ještě při studiu na vysoké, zatímco ostatní jsou často ze školních lavic hozeni rovnou do praxe bez jakýchkoli zkušeností,“ vysvětluje na webu České bankovní asociace (ČBA) Helena Brychová, vedoucí vzdělávacích projektů (ČBA). Míra finanční gramotnosti se v průběhu let příliš nemění. V dalším indexu – Indexu znalosti peněžního hospodářství – dosáhli Češi a Češky průměrné hodnoty za rok 2019 pouhých 57 %. To přeloženě znamená, že každý šestý Čech nerozumí dostatečně svým finančním záležitostem. 

Lidé z praxe vyučují finance

Základy finanční gramotnosti by měly přitom děti získávat již od útlého věku, doma i ve škole. „V šesté třídě jsme měli jeden rok předmět finanční gramotnost, kde jsme se učili hodnotu peněz. Kolik měsíčně utratíme za jídlo, oblečení nebo kolik třeba stojí náklady na bydlení,“ vzpomíná studentka Tereza Mědílková. Například Česká národní banka pomáhá rozvíjet finanční gramotnost na základních školách: poskytuje k tomu studijní materiály pro žáky i učitele, vzdělávací filmy i interaktivní výstavy. Na střední a vysoké školy pak dojíždějí lidé z praxe, kteří mají vystudované ekonomické obory a pracují v různých finančních sférách. Ti ukazují studentům na reálných příkladech, jak hospodařit s penězi. „Mám spoustu kamarádů z oboru, kteří bezplatně jezdí do škol a učí finanční gramotnost. U studentů to má úspěch, jelikož jim o penězích vypráví někdo z praxe, což je daleko lepší než poslouchat nějaké teorie,“ říká Martin Vít (35), který se už jedenáct let živí jako finanční poradce. 

Pomoc odborného poradce

Když si lidé ve svých finančních situacích nejsou jistí, obrátí se na svou banku či odborného poradce. „Řeším teď důchodové spoření, ve kterém se vůbec nevyznám, takže zvažuji, že se obrátím na experta,“ popisuje svou situaci Sandra Kuncová (25). Nesrozumitelnost různých smluv, ale i nedosažitelnost financí, je problémem pro řadu lidí. Lepší než řešit zapeklitou situaci sami, je obrátit se na experty. „Potřeboval jsem poradit při zřizování hypotéky. Obrátil jsem se na odborníka, který mi pomohl a vyřídil lepší podmínky a nižší úrokovou sazbu zcela bezplatně,“ říká Zdeněk H. (33), který si nepřál zveřejnit celé jméno. Zatímco dříve bylo poměrně snadné zřídit si hypoteční úvěr, dnes je k tomu potřeba mít ze svého minimálně deset procent z celkové částky, což mnozí mladí obvykle nemají. „Pokud nemají našetřené rezervy a banka jim odmítne poskytnout úvěr, měli by vyhledat finančního poradce, který jim rezervy pomůže časem tvořit. Což ale není v popisu práce bankovního poradce, který nabízí pouze produkty své banky,“ vysvětluje Vít. Podle expertů by měl mít každý rozdělené své peníze do tří kategorií. Na krátkodobé rezervy, jako jsou výdaje za nové spotřebiče do domácnosti, střednědobé, které by lidem měly pokrýt pár měsíců bez zaměstnání, a dlouhodobé, sloužící jako doplnění příjmů k důchodu.


Jiřina Havlová
Jiřina Havlová
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Cestování, móda, víno a sarkasmus, to je moje.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.