Dopravní podnik v Praze na zvýšené pokutě zatím moc nevydělává
Dopravní podnik hlavního města přichází ročně kvůli černým pasažérům, jak uvedli v tiskové zprávě, asi o 360 milionů korun. Podnik se snaží navýšením pokuty snížit počet cestujících bez jízdního dokladu a těch, kteří neplatí pokuty včas. Od nového roku tak platí, že když přistižený pasažér nezaplatí 800 korun na místě nebo do 15 dnů, musí místo 1 000 korun uhradit částku 1 500.
Podle tiskové mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové tak byla nastavena motivace k včasnému hrazení pokuty. S tím ale nesouhlasí student Václav Nedvěd. „Když někdo nemá třeba ani na jízdenku, nebude mít ani na pokutu, natož zvýšenou,“ vysvětluje. Myslí si, že tím podnik ničeho nedocílí a bude jim jen narůstat počet pohledávek.
To nepřímo potvrdila i Řehková, která uvedla, že větší množství přestupců, kteří by měli uhradit navýšenou pokutu 1 500 korun, tak ještě neučinilo, a částka od nich bude vymáhána. Společnost navíc od začátku roku nezaznamenala výrazný nárůst lidí, kteří by platili jen snížený obnos. „Počet včas platících zůstal procentuálně přibližně stejný jako před zavedením navýšení,“ říká Řehková. Finanční nárůst dopravního podniku tak není zatím nijak výrazný.
Pěšky nebo na kole
Stěhovák Milan Putna si myslí, že to byl přesto správný krok. „Nikdo nikoho nenutí využívat hromadnou městskou dopravu, když na to nemají. Mohou jezdit na kole, nebo jít pěšky,“ uvádí. Podle něj jsou zde ale lidé líní a berou jako samozřejmost, že se všude dostanou pomocí dopravy.
Druhý důvod, proč dopravce pokutu zvýšil, byl podle Řehkové ten, že chtěl zvýšit finanční dopad na ty cestující, kterým se jízda na černo vyplácela. I takoví ale mají možnost uhradit jen sníženou částku. Teoreticky tak mohou jezdit na černo vesele dál, pokud budou mít vždy po ruce 800 korun. Zda se jim to ale vyplatí, si musejí spočítat sami.
Podnik ale evidentně doufá, že si občané, kteří nebudou moci pokutu uhradit do 15 dnů, rozmyslí jet bez jízdenky. Spousta lidí ale přesto jede na černo a spoléhají na štěstí. Takových lidí podle Řehkové přibývá. Není to ale tím, že by byla nějaká krize, která by znemožňovala koupit si jízdenku. Počet černých pasažérů stoupá úměrně s množstvím obyvatel v Praze.